Plus

'Het grote publiek vroeg zich af waar de spektakelstukken van ArtZuid waren'

Beeldenroute ArtZuid trok dit jaar minder mensen dan voorgaande edities. Directeur Cintha van Heeswijck had gehoopt op meer erkenning. 'Ik heb wethouder Ollongren hier niet gezien.'

Werk van Saskia Noor van Imhoff. Cintha van Heeswijck: 'Kinderen gaan enorm mee in die abstractie.' Beeld JW Kaldenbach

Oud-directeur van het Stedelijk Rudi Fuchs was voor een tweede keer aangetrokken als curator. De crème de la crème van de Nederlandse beeldendekunstenwereld (Jeroen Henneman, Joep van Lieshout, Saskia Noor van Imhoff) leverde een bijdrage. Aan inzet, kortom, ontbrak het niet.

Toch was ArtZuid, de tweejaarlijkse beeldenroute aan de Apollolaan, Minervalaan en de Zuid­as, dit jaar minder succesvol dan in voorgaande jaren. Oké, het weer zat tegen, maar dat verklaart niet alles. In cijfers: de vorige keer trok de sculptuurroute 375.000 bezoekers. Dit jaar was dat een derde minder. Afgelopen week­einde eindigde de editie van 2017.

Zwerfkei
Waar lag het aan? Was het thema - Nederlandse naoorlogse, abstracte beeldende kunst - te moeilijk? Directeur en oprichter Cintha van Heeswijck denkt dat dat meespeelt. "Honderd jaar na De Stijl is abstracte kunst nog steeds moeilijk. Velen zeiden dat ze abstracte kunst saaier vinden. Het grote publiek vroeg zich af waar de spektakelstukken van ArtZuid waren."

Zonde, vindt Van Heeswijck, want na uitleg en bijvoorbeeld een rondleiding waren veel bezoekers om. "We hebben dit jaar heel veel groepsrondleidingen gedaan en scholen langs gehad. Kinderen gaan enorm mee in die abstractie."

Als voorbeeld noemt Van Heeswijck een werk van Saskia Noor van Imhoff dat bestaat uit twee keien. De een is een zwerfkei, de ander is gemaakt van onder andere aluminium.

"We vroegen de kinderen waar ze aan denken bij een duo. Zij kwamen dan met personen. Bij de keien konden ze echter ook heel goed tegenstellingen ervaren. Aluminium wordt warm in de zon en de kinderen konden er een beetje aan wiebelen. De zwerfkei bleef juist koel en is heel zwaar."

Volgens Van Heeswijck speelt nog iets anders mee. Er moet meer erkenning komen voor dit soort initiatieven. Ze heeft het dan vooral over de gemeente en de grote kunstfondsen die achterblijven.

"Museum Voorlinden heeft interesse getoond in werk van enkele kunstenaars na deze editie. We hebben hier een internationale sculptuurroute, een biënnale, maar de bussen met toeristen blijven hangen bij het Museumplein."

"Er mist coördinatie, terwijl het continu gaat over het ontlasten van de binnenstad. ArtZuid bestaat al tien jaar. In dit deel van Zuid is ruimte. Maar ik heb Kajsa Ollongren hier niet gezien op de route, als wethouder van Cultuur."

Sponsors
Een ander punt: ArtZuid moest het voor deze editie doen met een subsidiebijdrage van 80.000 euro van verschillende fondsen. Bij de vorige editie was dat 105.000 euro. Het Amsterdams Fonds voor de Kunst is daarnaast nog eens goed voor structurele financiering van 172.000 euro per jaar.

Het neerzetten van de sculptuurroute kost 600.000 euro. Het leeuwendeel van dat bedrag komt uit sponsorbijdragen.

ArtZuid is daarmee een succesvolle cultureel ondernemer, maar dat wordt niet omgezet in meer financiering, zoals Van Heeswijck had gehoopt. Zo werd een subsidieaanvraag bij het Mondriaan Fonds dit jaar niet gehonoreerd. "Terwijl we negen Nederlandse kunstenaars opdracht hebben gegeven nieuw werk te maken. Daar ís het Mondriaan Fonds voor."

Van Heeswijck buigt zich binnenkort over de volgende editie van ArtZuid, in 2019. Ze bekijkt onder andere of de route verlengd kan worden naar Amstelveen, waar budget is en veel animo.

"Er wordt in Amsterdam erg veel geïnvesteerd in gebiedsontwikkeling in Noord, Nieuw-West, Zuidoost. Er moet dan opeens een beeldeninitiatief komen aan de Sloterplas. Kunst moet zich verspreiden als een olievlek, als een rivier met een bron. Ik denk dat het minder goed werkt als je lukraak beeldententoonstellingen neerzet."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden