Het Glazen Huis stopt, Serious Request wordt barre voettocht

NPO 3FM stopt tijdens de komende editie van de benefietactie Serious Request met het Glazen Huis. 

3FM dj Angelique Houtveen bij de brievenbus van het Glazen Huis op de zevende dag van 3FM Serious Request 2017. Beeld anp

Dit jaar zwerft een zestal 3FM-presentatoren voor Serious Request een weeklang te voet door het land, is eten en drinken niet langer verboden, zoeken de dj's de luisteraars op in plaats van andersom en mag worden gedoneerd aan een goed doel naar keuze.

Het wordt allemaal anders. Voor 3FM Serious Request: De Lifeline komen de radiomakers, in tegenstelling tot eerdere edities, naar de luisteraar toe.

De jaarlijkse actie drijft grotendeels op het Nederlandse publiek dat creatieve acties organiseert waar drie teams van elk twee dj's verspreidt over het land, tijdens hun voettocht voorbij trekken.

Eten en drinken
Een gamemarathon in de kantine van de plaatselijke voetbalvereniging, een rooftopparty op je eigen dakterras? Alles kan en mag. Wie de 'uitverkoren' dj's zijn, wordt later bekend.

"Waar ze onderweg slapen? Ik hoop dat Nederland massaal zal zeggen: kom even binnen," vertelt Sharid Alles in haar eerste interview als kersverse NPO 3FM-zendermanager.

"En ja, ze mogen gewoon eten en drinken. Maar het is dan wel hartje december hè?! Het kan zomaar zijn dat de teams in minus 10 graden door de sneeuw moeten ploeteren (de actie loopt van 18 t/m 24 december). Dat is ook deels de spanning die we willen hebben. Ik verheug me überhaupt enorm op het onvoorspelbare van deze nieuwe opzet.''

Zelf goed doel kiezen
Het Utrechtse TivoliVredenburg wordt die week omgetoverd tot het Serious Request-hoofdkwartier. Ook vanuit die plek, met een radiostudio, krijgen de zwervende en onderweg radio makende presentatoren opdrachten ingefluisterd.

Dit is tevens het centrale punt waar luisteraars platen kunnen aanvragen voor geld. Daarnaast worden daar talloze workshops, lezingen en optredens gegeven. Het overgrote deel van de radio-uitzending zal echter op locatie door de lopende dj's worden gemaakt.

De opbrengst gaat (net als alle vorige edities) naar het Rode Kruis dat ditmaal niet slechts één doel centraal stelt.

Het geld kan worden geschonken aan het redden van levens in Nederland - denk aan EHBO- en reanimatiecursussen - , de bescherming van natuurgeweld door klimaatverandering en aan noodhulp bij oorlogen en conflicten over de grens.

Meerdere goede doelen is volgens Sharid Alles ook meer van deze tijd. "Vooral jongeren vinden het tegenwoordig fijn om zelf te kunnen kiezen."

Dit alles betekent ook een definitief afscheid van het inmiddels vermaarde Glazen Huis. Veertien jaar lang sloot een trio dj's zich een week op.

Het concept beleefde zijn hoogtepunt in 2012. Toen Giel Beelen, Gerard Ekdom en Michiel Veenstra op kerstavond geëmotioneerd en uitgehongerd de studio in Enschede verlieten, bleek dat een recordbedrag van bijna 14 miljoen euro was opgehaald.

Vervolgens moest het Rode Kruis met steeds minder genoegen nemen. Vorig jaar bleef de teller steken op iets meer dan 5 miljoen euro. De luistercijfers van het ooit zo populaire jongerenstation daalden bijna evenredig hard. Zelfs nostalgiezender Radio 5 (nota bene zonder FM-frequentie) trekt momenteel meer publiek.

De eerder genoemde dj's, maar ook boegbeelden als Domien Verschuuren en het duo Coen en Sander, hebben 3FM inmiddels verlaten.

Nieuwe generatie
Het kon bijna niet anders: Het Glazen Huis-icoon, toch een soort symbool voor de hoogtijdagen van het station, moest eens worden losgelaten. Zendermanager Alles formuleert het liever anders. "3FM bestaat uit een hele nieuwe generatie radiomakers. Deze mensen waren nog hartstikke jong toen 14 jaar geleden werd begonnen met het Glazen Huis."

"Ik zie ook geen verband tussen de lagere luistercijfers en het stoppen met Het Glazen Huis. Wij hadden daar ook best mee door kunnen gaan."

Het was volgens haar ook geen wens van de overkoepelende NPO. "Deze verandering was echt een wens vanaf de werkvloer hier."

Het Glazen Huis van 3FM Serious Request 2017 Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden