PlusFilm

Het geweld ligt constant op de loer in The Killing of Two Lovers

David (Clayne Crawford) in The Killing of Two Lovers. Beeld
David (Clayne Crawford) in The Killing of Two Lovers.

Het rommelt in het hoofd van David (Clayne Crawford). Geregeld klinkt op de geluidsband van The Killing of Two Lovers gekletter en geschraap, als mechanische onderdelen die niet meer goed samenwerken. In het gure, schrale landschap van een kleine gemeenschap in Utah spit regisseur en scenarist Robert Machoian in de psyche van een man die al zijn zekerheden ziet ontrafelen.

David en Nikki trouwden toen ze nog amper volwassen waren. Nu hebben ze gezamenlijk besloten een pauze in te lassen. Maar terwijl Nikki (Sepideh Moafi) in die pauze ademruimte vindt, is David als een van zijn ankers losgeslagen schip dat richtingloos op zee dobbert. Hoe hij vooruit moet weet hij niet, dus valt hij terug op wat hij kende voor Nikki. Hij trekt weer in bij zijn vader, waar nog altijd dezelfde huishoudelijke taken wachten, dezelfde preken als hij die niet goed uitvoert.

Machoian maakt het perspectief van David tot het centrum van de film, met de overige personages aan de periferie. Wat precies is hoe David het ervaart. Hij voelt zich losgezongen van zijn gezin, voelt hoe hij zijn grip op hen verliest. Op Nikki, die veel onafhankelijker van hem blijkt te zijn dan hij wist of wilde weten. Op zijn zoontjes die voor hem uit naar de schoolbus fietsen. En op tienerdochter Jess, die hem een apathische houding verwijt. “Je moet vechten,” bijt ze hem toe. “Je moet voor ons vechten.”

En intussen ratelt en dondert het steeds luider in dat hoofd van David. Kruipt er steeds meer disbalans in de prachtige beelden van cameraman Oscar Ignacio ­Jiménez, samengedrukt in een vierkant beeldformaat dat soms uit zijn voegen lijkt te barsten.

David is enerzijds begripvol en zachtaardig, maar dat er een gevaarlijk randje aan hem zit maakt Machoian direct duidelijk in de openingsscène, waarin David met een ­getrokken revolver aan het bed staat waarin zijn vrouw ligt te slapen met haar geliefde. Het potentiële geweld van dat moment ligt onder de rest van de film als een smeulend vuur dat elk moment kan oplaaien.

Het is knap hoe Machoian zijn film laat balanceren op dat randje en nergens probeert de ambiguïteit op te lossen. Het is moeilijk om geen sympathie te voelen voor de situatie van David en de worsteling die hij doormaakt.

Maar hoe langer je kijkt, en daarvoor geeft Machoian alle tijd met zijn lang aangehouden shots, hoe meer Davids klampen naar houvast ook de contouren krijgt van een ongezonde zucht naar controle over anderen. Hoe meer de vraag rijst of hij in staat is zijn gezin, en dan vooral de twee vrouwen daarbinnen, de ruimte te geven die ze ­opeisen.

The Killing of Two Lovers

Regie Robert Machoian

Met Clayne Crawford, Sepideh Moafi, Avery Pizzuto

Te zien op Picl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden