PlusBlikvangers

Het Europaplein kan de Feestelijke Beeldenreeks goed gebruiken

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden? Deze keer: Feestelijke Beeldenreeks van Guillaume Bijl.

De frivole poortwachters van Feestelijke Beeldenreeks brengen sfeer bij de RAI.Beeld Nosh Neneh

Wie er oud genoeg voor is, herinnert zich wellicht dat in 1978 op de Dam enige tijd een gigantische reus stond. De brede grijns op zijn gezicht deed hem er niet heel slim uitzien en op zowel zijn hoed als gewaad prijkten de kruisen uit het stadswapen van Amsterdam. Hij stond er in het kader van de actie Amsterdam Reuzestad – citymarketing uit de tijd dat nog niemand hier die term kende.

Niet iedereen was ingenomen met de reus. Al na een paar weken ging de fik in het gevaarte, een daad die werd opgeëist door de actiegroep Reuzejammer.

De reus van de Dam keerde nooit meer terug, maar sinds 2014 staat er op het Europaplein voor de RAI weer wel zoiets. Twee reuzen hebben er zelfs een plek, een mannelijke en een vrouwelijke. Vele meters hoog, en dan staan ze ook nog op flinke sokkels.

De twee reuzen maken deel uit van een kunstwerk van Guillaume Bijl (Antwerpen, 1946), dat Feestelijke Beeldenreeks heet. Behalve de reuzen omvat dit twee illusionisten die ieder een dame laten zweven en twee steltlopers met meisjes op hun schouders. De beelden, telkens twee aan twee als poortwachters opgesteld bij een van de drie ingangen van het RAI-complex, zijn uitgevoerd in aluminium en beschilderd in felle kleuren.

Bij die uitvoering was Guillaume Bijl zelf overigens niet betrokken. Hij is de bedenker van de beeldenreeks, het handwerk liet hij over aan assistenten. Het past bij zijn status als internationaal succesvol kunstenaar. Bijl is autodidact, maar werk van hem was te zien op de Biënnale van Venetië en de Documenta in Kassel. Hij was zelfs hoogleraar beeldhouwkunst in Münster, Duitsland.

Met die vroegere reus op de Dam hebben Bijls reuzen bij de RAI niets te maken. Ze zijn geïnspireerd op de (carnavals)optochten zoals die aan de Vlaamse kust gebruikelijk zijn. Daarin worden traditioneel beelden van reuzen meegedragen. Waar de goochelaars en de stelt­lopers vandaan komen, is minder duidelijk. Doet er ook niet zoveel toe. Bijl wilde, in zijn eigen woorden, vooral iets frivools toevoegen aan een verder nogal zakelijke omgeving.

Het Europaplein, niet het gezelligste deel van de stad, kon zo’n vrolijk accent inderdaad best gebruiken, zou je zeggen. Toch is er, zeker in de tijd direct na de onthulling, op zijn Amsterdams stevig gekankerd op de beeldenreeks, maar alles went. Nog even en de zes beelden, die het midden houden tussen strip- en sprookjesfiguren, horen net zo bij de omgeving als die reusachtige RAI-reclamezuil elders op het zelfde plein.

Feestelijke Beeldenreeks

Sinds 2014
Kunstenaar Guillaume Bijl
Waar Europaplein

Beeld Jet de Nies
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden