Plus Interview

'Het eerste wat we tegen tv-talenten zeggen is: begin een eigen YouTube-kanaal'

Lenneke van Ingen (37) begeleidt tv-talenten als Jan Versteegh en Tess Milne. Ze zag haar vak veranderen door YouTube. 'Zonder programma tel je niet mee in de tv-wereld.'

Lenneke van Ingen Beeld Eva Plevier

Een mailtje: het zou A Million Faces-eigenaar Lenneke van Ingen perfect uitkomen om in de Gummmbar af te spreken. In de vroege ochtend heeft ze daar een afspraak met een van haar tv-talenten en na afloop moet ze bij een nabijgelegen tv-productiebedrijf zijn. En dus wordt eerst Daan Boom van Streetlab de hand geschud, waarna Van Ingen uitgebreid vertelt over haar vak, dat ingrijpend verandert, en haar te drukke leven, dat ook op de schop moet.

U maakte ooit furore door de cast van Oh Oh Cherso samen te stellen. Bedankt...
"Zo zijn we begonnen, maar ons werk is compleet veranderd. Toen ik voor 2007 bij productiebedrijf CCCP werkte, vond ik het zó leuk om jonge talenten te begeleiden dat ik voor mezelf begon. Iedereen verklaarde me voor gek."

Bent u direct tv-talenten gaan begeleiden?
"We moesten gewoon geld verdienen. Dus vanuit mijn netwerk kreeg ik mooie klussen om voor tv-programma's als De Jakhalzen, Villa Achterwerk en Oh Oh Cherso mensen te zoeken. Nu begeleiden we vooral talenten als Tess Milne, Jan Versteegh en Britt Dekker. Uiteindelijk zijn wij het beste in jonge tv-mensen vooruit helpen."

Ziet u meteen of iemand talent heeft?
"Ja, ik zie hét in twintig seconden op een castingtape. En later blijkt of iemand de wilskracht en het doorzettingsvermogen heeft om beter te worden. Maar mijn werk is enorm veranderd de afgelopen jaren. Het eerste wat we tegen talenten zeggen is: begin een YouTubekanaal."

Is dat het grote verschil met tv-talent van tien jaar ge­leden?
"Ja, je moet tv kunnen maken: een goed idee verzinnen, het programma maken, de vormgeving doen, monteren en altijd op tijd leveren. Tess Milne was in 2007 mijn eerste stagiaire en het duurde jaren voordat ze op tv kwam. Iemand als Anna Nooshin daarentegen is groot geworden op YouTube en Instagram, maar zij wil haar merk uitbouwen en tv kan daar een rol bij spelen. Zo iemand heeft een voorsprong in de tv-wereld."

Tv-bazen slepen zo'n YouTuber voor de buis en klaar.
"Ik krijg zoveel programmamakers aan de telefoon die zeggen: we moeten iets met vloggers."

Maar tv-mensen weten het toch echt niet? Jonge kijkers hollen weg naar YouTube en het enige antwoord van makers lijkt te zijn: Enzo Knol bellen.
"Dat is iets te scherp geformuleerd, maar tv-mensen zijn op zijn minst zoekende. Het mooie is natuurlijk dat er door YouTube een nieuwe lading tv-makers aankomt; heel knap wat de jongens van Stuk TV en Enzo Knol hebben bereikt. Zij gaan uit van eigen kracht. Dat maakt mijn werk ook interessanter: ik kan samen met talenten iets verzinnen waar ze oprecht achter staan. We zijn met Britt niet voor niks met Paardenpraat begonnen; daar ligt haar hart en kijkers herkennen die passie. Een eigen zender geeft vrijheid in plaats van dat je moet wachten op de tv."

Tv-mensen worden merken.
"Op grote schaal is Linda de Mol het voorbeeld van die ontwikkeling. Tess laat online een heel andere kant van zichzelf zien doordat ze op YouTube onderzoekt of zij door de Schilderswijk kan lopen. Ze gaat nu bij de publieke omroep iets doen, waarover ik nog niets kan vertellen, waaruit blijkt dat tv-makers op YouTube kijken."

Als u dan zo aan dat merk bouwt, had u dan niet moeten zeggen: doe maar niet mee aan Wie is de Sjaak?
"Zonder programma tel je niet mee in de tv-wereld. Soms kun je beter springen dan niks doen. In het grote plaatje is het een mooie stap geweest. Of ik me schaam als ze voor zo'n programma aan haar vader moet vertellen met hoeveel mannen ze het bed heeft gedeeld? Daar vind ik privé wel iets van, maar ik kan het zakelijk waarderen voor wat het is. Ze doen verder niemand kwaad met dat programma en het past bij een bepaalde doelgroep."

Gwen Pol, die u begeleidt, maakte een programma op Vice TV en opeens was ze tafeldame bij DWDD. In hoeverre heeft u invloed op een doorbraak?
"DWDD kun je niet beïnvloeden, maar je kunt wel samen zoeken naar iets wat bij haar past. Daardoor kon DWDD haar - in potentie - ontdekken via Vice. Zij kan echt iets, is ook nog eens mooi, maar ze is wel een beetje arty, dus dan moet je soms geduld hebben. Als je twee keer bij DWDD zit, gaan mensen wel bellen. Je probeert te doen wat je kunt en ik heb een groot netwerk, maar het is ook geluk en gunnen."

U heeft twee bedrijven, een bed & breakfast, aandelen in een pizzeria en sinds vorig jaar Bluebirds, waar mensen via yoga leren ontspannen. Hoe komt u zo ondernemend?
"Ik ben te eigenwijs om voor een baas te werken. Mijn vader heeft inmiddels drie winkels met tassen en horloges op zijn 67ste, en vroeger had hij retailzaken met stereo­torens en bruingoed. Bluebirds is ontstaan doordat ik een rustpunt in de stad wilde creëren."

Zijn twintigers en dertigers te druk?
"Zeker weten. En iedereen is opgegroeid met het idee: je kunt alles worden. Prima uitgangspunt, maar je moet het allemaal wel waarmaken. Jongeren krijgen niet voor niets allemaal burn-outs; daar wil ik iets tegen doen. We hebben een niet-zweverig programma van dertig dagen waarin mensen leren om beter voor zichzelf te zorgen. Ikzelf zat trouwens in januari elf dagen op Java in een klooster voor een stilteretraite. Ik ga in die maand altijd weg om even los te komen van de waan van de dag, waarna ik weet wat ik wil."

Lenneke van Ingen Beeld Eva Plevier

Wat was de conclusie?
"Dat we moeten focussen op de ontwikkeling van tv-talenten als merken. We zijn een mediabedrijf nieuwe stijl en dan gaat het om creativiteit én content. We zullen altijd tv-producenten, tv-zenders en merken nodig hebben, maar wij kunnen de strategie bepalen op basis van iemands persoonlijkheid."

Moest u op Java ook aan uzelf werken?
"Ja, een privéleven heb ik bijvoorbeeld niet. Ik kon me niet voorstellen dat er mensen zijn die 's avonds thuis eten en nu probeer ik drie dagen per week thuis te koken. Of ik een vriend heb? Nee. Ik heb goede vriendinnen die ik bijna wekelijks zie, maar daar moet ik tijd voor vrijmaken. Ik heb een opa en oma van bijna negentig waar ik nooit ben. Mijn vriendinnen wisten vroeger niet of ik zou komen als we een afspraak hadden, maar nu ben ik er."

U doet niet aan lanterfanten?
"Nee. Ik zou bijvoorbeeld willen dat mijn tv het zou doen om een beetje doelloos te zappen. Ik heb de laatste jaren heel hard gewerkt, maar mezelf ook een beetje weggeduwd. Van oorsprong ben ik zacht en lief, maar dit bedrijf heb ik opgebouwd met heel veel wilskracht en dan verdwijnt die zachtaardige vrouw een beetje naar de achtergrond. En ik wil geen boze vrouw zijn."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden