PlusTheater

Het Droevig Leeven van een vrouw die alleen nog zichzelf heeft

In Verhaal van Myn Droevig Leeven brengt Marlies Heuer het verhaal van Maria De Neufville op het toneel. Een weinig opmerkelijk verhaal van een weinig opmerkelijke vrouw in de achttiende eeuw. Maar juist daarom een verhaal dat een luisterend oor verdient.

Marlies Heuer in 2012Beeld ANP Kippa

Het verhaal begint in stilte. Traag schrijdend komt Heuer het toneel op, waar cellist Jan Kuijken en actrice en danser Indra Cauwels dan al zijn. Ze gaat zitten, beweegt met diezelfde traagheid haar armen, haar handen. Als ze begint te spreken, is dat met een stem die elk moment lijkt op te kunnen lossen in het niets. Soms is het nauwelijks meer dan fluisteren en zo nu en dan waait er een vleugje ironie doorheen. Want op den duur krijgt de tragiek iets komisch in haar opeenstapeling en herhaling.

Want een tragische opeenstapeling is het. Van tering en pleuris en de dood, die ‘akelige dood’, die een voor een de mensen rond haar wegrukt. Tot zij, oud en nooit getrouwd, haar memoires schrijft.

Geconcentreerde aandacht

Terwijl Heuer spreekt, beweegt Cauwels. Een dans die naarmate de voorstelling duurt steeds introspectiever wordt, de ontwikkeling echo­end van een rondrennend meisje naar een vrouw die alleen nog zichzelf heeft. Tegelijk zit er een kracht in die dans die mooi contrasteert met de broosheid van Heuer en benadrukt dat hoewel de oude vrouw zichzelf beschrijft als ‘ziekelijk’ en ‘altijd meer aangedaan door droefheid dan door vreugde’, er toch, misschien in weerwil van haarzelf, een levenskracht in haar zit.

De taal van De Neufville kent geen opsmuk en wordt door Heuer uitgesproken in het oorspronkelijke Oudnederlands. Dat, in combinatie met het abstracte begin, creëert een zekere afstand. Maar het is geen afstand die afstoot. Verhaal van myn droevig leeven vraagt om geconcentreerde aandacht en beantwoordt die met een breekbare intimiteit.

Verhaal van Myn Droevig Leeven

Door Rudolphi Producties
Gezien 7/2 Toneelschuur, Haarlem
Te zien 11/3 en 12/3 Theater Bellevue

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden