Plus Cabaret

Het debuut van Anne & Lisa is goed doordacht, maar niet altijd spannend

Ooit twee kliko’s met elkaar zien ­dansen? Dat is een van de hoogtepunten uit Weltschmerz, het debuutprogramma van Anne van der Lelie en Lisa van Schagen.

Anne en Lisa in Weltschmerz Beeld Jaap Reedijk

Het duo kwam in 2017 van de Koningstheater­academie en vond direct een impresariaat dat een uitgebreide versie van hun afstudeervoorstelling het land in durfde te sturen. Hoewel het heel pril is wat de vrouwen laten zien, kun je je daar wel iets bij voorstellen.

Wat Anne & Lisa maken zou je interactief absurdisme kunnen noemen. Weltschmerz zit namelijk tjokvol publieksparticipatie. We zullen hier niet verklappen wat er gebeurt als de kliko’s opengaan, maar er zit een boodschap achter. Zoals veel sketches, die vrijwel allemaal om (gebrek aan) mededogen draaien, een duidelijke moraal hebben. De rol die het publiek daarin speelt is vaak goed doordacht. Als Bambi door een hek kruipt en een boze jager achter zich aan krijgt, wordt de zaal tot familie van het arme hertje gebombardeerd. De jager, plots in de minderheid, druipt af. Het is niet moeilijk om daar een metafoor in te zien voor vluchtelingenproblematiek.

Goed doordacht betekent niet dat het allemaal even spannend is. Anne & Lisa lijken aan te sturen op onbehagen, maar komen daar door te veel wakjes nooit echt in de buurt. Tijdens een benefiet voor Syrië worden er ballonnen, bekertjes limonade, breiwerkjes en nog veel meer de zaal in geslingerd. Immers: we willen andere mensen best helpen, maar moeten er zelf wél een leuke avond aan overhouden. Dat punt is te oudbakken om tien minuten meligheid te rechtvaardigen.

Je zou de twee ook best iets meer met elkáár bezig willen zien, want in die scènes zitten de leukste vondsten. Anne is momenteel de interessantere performer, al heeft haar spel soms iets nonchalants, terwijl Lisa juist wat minder hard zou mogen werken. De toekomst zal leren of dat kinderziektes zijn of serieuze ­problemen.

Cabaret WELTSCHMERZ

Door Anne & Lisa

Gezien 12/6, Parktheater Eindhoven

Te zien 19 en 20/6, Theater Bellevue

Meer info op annelisa.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden