PlusInterview

Het coronavirus kreeg cabaretier Johan Goossens te pakken, nu wil hij weer optreden

Johan Goossens: ‘Je moet alles kunnen zeggen.’ Beeld Anne van Zantwijk

Na Vlam, over zijn avonturen in het Amsterdamse homocircuit, komt cabaretier Johan Goossens nu met In het beste geval. Over corona, seks en satire.

Op 8 maart zong Johan Goossens met het Amsterdams Gemengd Koor in het Concertgebouw. Een van zijn collega’s vertelde hem voor aanvang al drie dagen koorts te hebben. Hij had maar een paracetamolletje genomen. “‘Heel goed,’ zei ik. ‘Dan kunnen we in elk geval zingen.’ Zo dachten we toen nog. Uiteindelijk zijn 100 van de 130 koorleden besmet geraakt met corona. Een tenor is zelfs overleden, die hopen we binnenkort samen te kunnen herdenken.”

Het virus kreeg ook Goossens te pakken, al waren zijn symptomen relatief mild. ‘Toch was dat spannend. Dan zit je in je eentje thuis met koorts en je kat. Ik rook niks, ik proefde niks en, dat lees je nergens, ik had totaal geen libido meer. Doodeng. Al mochten we van premier Rutte toch niet neuken.’

Schaamte

Over zijn seksuele ervaringen in het Amsterdamse nachtleven maakte Goossens de voorstelling Vlam, waarmee hij het imago van ‘die onderwijscabaretier’ expliciet van zich afschudde. “Omdat ik wist dat er veel docenten bij mij in de zaal zaten, ging ik automatisch veel onderwijsverhalen doen. Daar wilde ik van af en dat is gelukt. Ik was heel blij met Vlam. Het ging niet alleen over seks, maar vooral ook over de schaamte die eromheen hangt. Na afloop sprak ik vaak mensen die opgelucht waren dat iemand er zo openhartig over vertelde.”

Sommige van zijn collega’s hebben hun agenda voor het komende seizoen schoongeveegd. Goossens wil juist zoeken naar welke vorm er mogelijk is. “Ik voel nu meer noodzaak om op te treden dan ooit, om samen te komen en met een beetje humor te verwerken waar we in zijn beland. Het is voor theaters ook cruciaal dat er voorstellingen zijn. Ik denk dat we naar een andere verdeelsleutel moeten: nu krijgt de artiest vaak 80 procent van de opbrengst en het theater 20. Soloartiesten kunnen best iets inleveren. De theaters hebben het hard nodig.”

Vingerwijzerij

In het beste geval wordt iets heel anders dan zijn vorige programma’s. “Normaal werk ik met een decor, een regisseur en een pianist. Voor sommige dingen is nu gewoon geen geld. Dus het wordt simpeler. Dat vind ik eigenlijk wel leuk. Het is een programma van een uur, zodat ik het twee keer op een avond kan spelen. In Amerika is die lengte heel normaal, wij zijn meer gewend aan anderhalf uur. Maar als ik zelf in de zaal zit, merk ik dat niemand mij de volle negentig minuten boeit. Dus dit is een mooi experiment.”

Een licht programma moet het worden, dat bezoekers met een goed gevoel naar huis stuurt in lastige tijden. Toch steekt Goossens zijn opvattingen ook nu niet onder stoelen of banken. Zo zal de discussie over satire zeker een rol spelen. “Ik vind dat je alles moet kunnen zeggen. Humor is zeker zo belangrijk als gekwetste mensen. Ik kan het woord gekwetst eerlijk gezegd niet meer horen. Het racismedebat, dat absoluut essentieel is, lijkt nu alweer te ontaarden in vingerwijzerij. Het gaat alleen maar over wie het meest woke is en wie het meest geshockeerd. Dan wordt het wel heel plat allemaal.”

Goossens beseft dat hij een dun koord bewandelt. “Wanneer ik als witte man tien minuten over dit onderwerp praat, voel ik natuurlijk wel een zelfbewustzijn opzetten. Maar het moet volgens mij echt niet gaan over wie een racist is en wie niet. Het zit in de maatschappij, het zit misschien in ons allemaal. Als je dat probeert te duiden, ben je met iets wezenlijks bezig.”

De vrijheid van meningsuiting staat daarbij voorop. “Ik heb altijd een zwak gehad voor Johan Derksen. Hij is zeker kortzichtig, maar ik vind het fijn dat die man geen gemakkelijke excuses aanbiedt. Als je een discussie over homofobie wilt voeren, wat volgens mij heel zinnig is, moet je mensen met homofobe meningen nooit monddood willen maken. Dan heb je geen discussie. En dat dingen niet meer gezegd worden, betekent zelden dat het onderliggende sentiment verdwijnt. De dialoog is van levens­belang.”

In het beste geval van Johan Goossens: try-outs van 8 t/m 11 juli (19.00 en 21.00 uur) in Theater Bellevue en op 16 juli (20.30 uur) in De Balie. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden