Plus Theater

Het concept van De droomlozen is eindeloos fascinerend

In De droomlozen is slapen een verspilling van tijd. Beeld Casper Koster

In de toekomstwereld van De droomlozen is slapen een verspilling van tijd. Met een waakbehandeling wordt de mens continu wakker gehouden. Na Technostalgia creëert Ulrike Quade opnieuw een dystopische visie. Want een mens zonder slaap betekent een mens zonder dromen.

Het decor, met felle lichtbalken en spiegels die van kleur en richting veranderen, vormt afwisselend het verblijf van een ‘kramer’, die mensen kan laten dromen, en het kantoor van de topvrouw van de techgigant achter de wakende wereld. Mooi is hoe Markoesa Hamer de twijfels laat doorschemeren in de door haar verkondigde boodschap van efficiëntie.

Het geluidsdecor van de voorstelling (ontworpen door Strijbos & Van Rijswijk) komt tot het publiek via koptelefoons. Niet alleen de dialogen, maar ook de gedachten van de personages, die klinken alsof ze in je oor worden gefluisterd. De constante stroom laat echter te weinig aan de verbeelding over, zonder dat die je echt dichter bij de motivaties van de personages brengt.

Levensechte kopieën

In de fraaie, maar spaarzame droomscènes is die ruimte er wel. Dan komen ook de poppen tevoorschijn, die veel minder prominent aanwezig zijn dan in eerder werk van Quade.

Drie levensechte kopieën van de personages zijn het, hun droomidentiteiten die op ontdekkingstocht gaan in een onderbewustzijn vol kleur- en geluidseffecten.

Het concept van De droomlozen is eindeloos fascinerend, maar de voorstelling wordt helaas nooit het prikkelende gedachte-experiment dat zij zou kunnen zijn. Door het gekozen perspectief wordt niet zichtbaar wat deze wakkere wereld betekent voor de gewone mens en blijven de vragen die deze toekomstvisie oproept (Hebben mensen echt minder haast met acht extra uren in de dag? Wat betekent niet meer naar bed gaan voor je seksleven? En niet meer dromen voor je identiteit?) hangen in de ruimte.

Theater

De droomlozen

Door Ulrike Quade Company / Strijbos & Van Rijswijk

Gezien 19/9 Theater Bellevue

Te zien aldaar vanavond

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden