PlusGalerie

Het blikje koffie uit Japan werd kunst

Eenwerk op de Koninginneweg presenteert steeds één werk in een ruimte. Een mooi concept dat de bezoeker uitnodigt om goed en geconcentreerd te kijken.

Woody van Amen 'Some Like It Hot', 2020. 
 Beeld Ernst Moritz
Woody van Amen 'Some Like It Hot', 2020.Beeld Ernst Moritz

Sommige kunstenaars hebben hier de neiging gehad om dan ook iets indrukwekkends te maken, om een werk van groot formaat te tonen. De 84-jarige Woody van Amen heeft echter aan een klein gebaar genoeg. Met een bescheiden sculptuur op een sokkel weet hij de hele ruimte naar zijn hand te zetten. Door de geeloranje stralen rondom het werk – waarschijnlijk een verwijzing naar de Japanse stralende zon – wordt je aandacht naar het kleine object getrokken.

Aan het kunstwerk, met als hoofdbestanddelen een koffieblikje en een gevouwen papiertje, is ook een verhaal verbonden. Tijdens een reis door Japan zat Van Amen met zijn dochter in de metro van Tokio. Er kwam een oude dame naast Van Amen zitten. Dochter Cybèle spreekt vloeiend Japans en raakte in gesprek. Op een gegeven moment maakte de vrouw haar tas open en gaf de kunstenaar een origami gevouwen papieren vogeltje.

Vlak voor de terugvlucht waren vader en dochter in de wachtkamer van het station van Osaka, waar Van Amen een blikje koffie en een sandwich nuttigde, als ontbijt. Er was geen afvalbak, dus hij stopte het lege blikje tijdelijk in zijn rugzak. Terug in Nederland kwam Van Amen beide objecten tot zijn verbazing tegen toen hij zijn tas uitpakte. Ze leken bovendien tot elkaar voorbestemd.

Popart

De titel Some Like it Hot verwijst natuurlijk naar de beroemde film, maar ook naar de temperatuur van de koffie. In Japan wordt hete koffie in blik verkocht in vending machines en het blikje van Van Amen was aanvankelijk bloedheet.

Naast het ene werk in die ene ruimte heeft Eenwerk toch ook wat ander werk van Woody van Amen in huis. De kunstenaar bracht begin jaren zestig enige tijd in New York door, waar hij in aanraking kwam met het werk van Jasper Johns, Robert Rauschenberg en de popartkunstenaars. Hij ging ook gebruikmaken van voorwerpen uit het dagelijks leven, die hij samenstelt tot assemblages.

Van Amen bleef reislustig en in zijn schilderijen en beelden combineert hij exotische indrukken met zijn Europese roots. In Zwitserland raakte hij gefascineerd door het silhouet van de Matterhorn en het Zwitserse kruis, die je beide in zijn werk terugvindt. Later ging hij vaak naar Azië en de indrukken die hij daar opdeed verwerkte hij ook in zijn werk.

Soms is het een beetje melig. Een foto van een paus, bedekt met een rasterpatroon met dikke stippen, heeft de titel Pope-Art. Gelukkig is Some Like it Hot veel geslaagder. Met een schijnbaar simpel gebaar versmelt Van Amen kunst met het dagelijks leven.

Some like it hot

Woody van Amen
Waar Eenwerk, Koninginneweg 176
Te zien t/m 26/1 (op afspraak)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden