PlusFilmrecensie

Hervertelling van Biggies leven is een gemiste kans

Biggie: I Got a Story to Tell

Regie Emmett Malloy
Te zien op Netflix

Biggie: I Got a Story to Tell. Beeld George DuBose
Biggie: I Got a Story to Tell.Beeld George DuBose

The Notorious B.I.G. die zich scheert op een hotelkamer, een deuntje zingt op een parkeerterrein: de beeldflarden waarmee de documentaire Biggie: I Got a Story to Tell opent, zijn gefilmd door Damien ‘D-Roc’ Butler. Hij is een jeugdvriend van de hiphopgrootheid, die wist dat een foto meer zegt dan duizend woorden. “Ik dacht: fuck, wat doet een video dan?”

Maar in plaats van die unieke beelden het hart van de documentaire te maken, kiest regisseur Emmett Malloy voor een tamelijk conventionele hervertelling van het korte leven van Christopher Wallace, oftewel Biggie Smalls, oftewel The Notorious B.I.G.. Een gemiste kans.

Het verhaal van de tiener die crack dealde op Fulton Street in New York, bliksemachtig opstormde als rapper en op 24-jarige leeftijd in Los Angeles werd doodgeschoten is al zo vaak verteld. Zijn moeder, jeugdvrienden en collega-rappers als P. Diddy gedenken hem, prijzen zijn unieke raptalent. Nieuwe inzichten levert het nauwelijks op, of het moet zijn dat zijn moeder een partij drugs die Biggie in haar huis bewaarde aanzag voor aardappelpuree.

Het levensverhaal van Wallace is na zijn dood een legende ­geworden en B.I.G. een mythisch ­figuur, vereeuwigd in die enorme muurschildering in Brooklyn waarop hij is afgebeeld als een koning.

En dat is precies wat de beelden van Butler zo treffend maakt. Ze brengen Biggie terug tot menselijke proporties en maken juist daardoor inzichtelijk wat hem zo groot maakte.

Aandoenlijk is de opschepperigheid waarmee Biggie de juwelen en kleren van Versace showt die om zijn lijf hangen. En niets toont zijn talent meer onomwonden dan de rapbattle op een straathoek van de beruchte wijk Bed-Stuy waarin een nog vrijwel onbekende Biggie zijn tegenstander genadeloos de grond in rapt.

Die beelden zijn het goud in de handen van de makers, maar er wordt niet genoeg mee gepronkt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden