Hema nog altijd 'meest onmisbare merk', NOS Journaal met stip op 2

Het meest onmisbare merk voor zowel Nederlandse mannen als vrouwen is ook 2013 nog altijd de Hema. De winkelketen wordt als 'cultuuricoon' gezien en staat al jarenlang bovenaan de jaarlijkse lijst van het het European Institute for Brand Management. Opvallende stijger in de lijst is het NOS Journaal dat steeg van 8 naar 2. Albert Heijn staat op plek 3.

Redactie
De Hema staat al jaren bovenaan de lijst van meest onmisbare merken. Beeld anp
De Hema staat al jaren bovenaan de lijst van meest onmisbare merken.Beeld anp

Volgens het onderzoeksbureau heeft de hoge positie van het NOS Journaal te maken met de nieuwe opzet die het begin 2013 kreeg. De vernieuwde studio, huisstijl en de staande presentatoren droegen allemaal bij aan een 'betere merkbeleving'. De belangrijkste concurrent, RTL Nieuws, deed het dit jaar minder goed en daalde van plek 39 naar 73. RTL Nieuws heeft voor volgend jaar een grote vernieuwing aangekondigd.

Herkenbaarder
Sowieso doet de publieke omroep het goed in het onderzoek. Merken als Nederland 1, NOS, Nederland 2 stegen allemaal. De zenders zijn herkenbaarder geworden en dat werpt zijn vruchten af, zegt het merkeninstituut. Van RTL deed vooral de site Buienradar het goed.

Van alle kranten wordt de Volkskrant (nummer 135 op de lijst) gezien als meest onmisbaar, gevolgd door het AD (276), de Telegraaf (286) en NRC Handelsblad (299).

Het onderzoek werd voor de zesde keer gedaan. Hoewel internationale merken steeds vaker opduiken in de 'onmisbare lijst', zoals YouTube en Wikipedia, blijven Nederlandse merken toch dominant. Maar liefst 72 procent in de Top 100 is van Nederlandse origine.

Bekijk hier het volledige onderzoek (pdf)

null Beeld NOS
Beeld NOS
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden