Review

Hema de musical: die titel kun je al nauwelijks serieus nemen

Hema de musical: die titel kun je al nauwelijks serieus nemen en gelukkig hoeft dat ook niet. Dit is namelijk helemaal geen musical, maar het soort klucht waarin Piet Bambergen prima op zijn plaats was geweest. Een klucht vol mislukte spagaten, dansende rookworsten en een 'erotisch' tompoesbluesnummer. De makers laten geen mogelijkheid onbenut om te benadrukken dat het maar gein is.

Hema de musical is een feelgoodverhaal dat volledig op humor drijft. Beeld Deen van Meer

Maar dat is het toch niet helemaal. De Hema op de Nieuwendijk, waar het verhaal zich afspeelt, wordt neergezet als een metafoor voor Nederland. Het Nederland zoals het erbij lag in oktober 2001. De Twin Towers waren net ingestort, Lex zou gaan trouwen met Máx, Pim Fortuyn kwam op en de euro werd bijna ingevoerd. De prelude van een nationale identiteitscrisis, die nog altijd voortduurt. Maar in deze tijden van verwarring is er gelukkig één factor die ons bindt, één winkel die 'Nederland' ademt ... Afijn, u snapt het.

Het personeelsbestand bevat een clichématige dwarsdoorsnede van de bevolking. Van Seumeren (Joep Onderdelinden) is de eenzame, zichzelf te serieus nemende bedrijfsleider, Anja (Anne-Mieke Ruyten) de vastgeroeste veertiger die meer wil met haar leven, Yildiz (Annelotte van Aarst) de zwangere moslima die na de bevalling wil stoppen met werken, 'omdat dat nu eenmaal zo hoort'.

Hun problemen zijn alledaags. Dat verandert als de warmbloedige Ramona (Maaike Martens) opduikt, een stagiaire met een wel erg bekende, Spaanse tongval: Máxima in disguise, die bij de Hema aan haar inburgering komt werken. Ze zet de winkel op zijn kop.

Hema de musical is een feelgoodverhaal dat volledig op humor drijft. De liedjes zijn verbouwde Nederlandse klassiekers (Van Dik Houts Kom bij me zitten wordt Kom bij me slapen) die weinig indruk maken, de danspasjes meer parodie dan spektakel.

Veel hangt dan ook af van de cast, en die is goddank uitstekend. Wimie Wilhelm steelt de show. Als de bijna 65-jarige Tilly, die weigert met pensioen te gaan, is ze de belichaming van 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. Haar schuurpapieren stem is een welkome aanvulling op de verder zoetgevooisde zang, en wanneer ongein of drama de overhand krijgen, grijpt ze als Tilly keihard in.

De moraal van het verhaal? Koninklijke lieden zijn ook maar normale mensen en normale mensen kunnen ook prinsen en prinsessen zijn. Nog zoeter dan die verrekte tompoezen en tegelijk hélemaal Hollands.

Musical: Hema de musical.
Spel: Maaike Martens, Sytske van der Ster, Annelotte van Aarst, Joep Onderdelinden, Anne-Mieke Ruyten, Wimie Wilhelm, Laus Steenbeeke en Thomas Cammaert.
Regie: Geert Lageveen. Idee: Saskia Huybrechtse.
Gezien: gisteren, Carré (première).

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden