Helaas: Fjord volgt de standaardformule van de moderne ­natuurfilm

De Duitse natuurfilmer Jan Haft vermeldt op de website van zijn productiebedrijf Nautilus Film dat Norway’s magical fjords in de afgelopen twee jaar tien festivalbekroningen heeft gekregen, waaronder twee prijzen voor de ­muziek. De film, die met de kernachtige titel Fjord wordt uitgebracht, duurt slechts 52 minuten maar bevat veel muziek: er is werkelijk geen ontkomen aan.

Componisten Jörg Magnus Pfeil en Siggi Mueller zijn van alle markten thuis. Ze produceren ritmisch actiefilmgedreun voor een aanval van ­orca’s, ijle synthesizerklanken voor lichtgevend diepzeeleven en galmende elfjesfolk voor de mistige berglandschappen, waarbij zangeres ­Liliane Haft gebrabbel bezigt. De ­tenen trekken krom, de clichémeter slaat diep in het rood en de magie van de fjord verdampt terwijl je ernaar kijkt en luistert.

In beeldregie, structuur en montage huldigt Jan Haft de heersende principes van het genre. Fjord toont met hoogwaardige macrofotografie, timelapsebeelden en duik- en ­droneshots de vier jaargetijden, waarbij Nick Corkill over alle getoonde dieren wat wetenswaardigheden uitspreekt. Op het droge stelen baltsende kemphanen de show met absurde dansjes en potsierlijke kraagveren, onder water is een immense school haringen een lust voor het oog en duizend meter diep maken de vreemde bodemvoeders indruk.

Het is jammer dat Haft de standaardformule van de moderne ­natuurfilm volgt en de fraaie opnamen niet in een andere vorm aanbiedt. Twee jaar geleden toonde de Litouwse filmmaker en bioloog Mindaugas Survila in The Ancient Woods de kracht en betovering van een ­natuurfilm zonder muziek, commentaar of technische hoogstandjes. We keken onze ogen uit en dwaalden ­anderhalf uur door mysterieuze wouden om er verkwikt uit te komen. Daar ligt de toekomst van de natuurfilm; producties als Fjord ogen spectaculair maar beklijven niet.

Fjord

Regie Jan Haft
Te zien in Cinecenter (16/6) en Filmtheater Hilversum (6-7/6)