Plus

Hé, daar hangt een violiste in de trapeze

Onder de titel Concerto Esplosivo zijn de Ashton Brothers en het Noordpool Orkest een verrassende samenwerking aangegaan: variété, spektakel en tovenarij gecombineerd met het vakmanschap van 42 muzikanten.

De Ashton Brothers en een voltallig orkest. Als dat maar goed gaat Beeld Siese Veenstra

Het Noordpool Orkest wordt door dirigent Reinout Douma (1974) omschreven als het onafhankelijke zusje van het Metropole Orkest. "Ik heb het tien jaar geleden opgericht omdat ik fan ben van het Metropole. De bezetting is bijna hetzelfde en ook wij spelen uitsluitend lichte, actuele muziek. Het grootste verschil is dat de muzikanten niet op de loonlijst staan, maar zzp'er zijn. En het is net wat brutaler allemaal."

Friso van Vemde (1972) van de Ashton Brothers: "Het Noordpool is vaker dit soort samenwerkingen aangegaan. Onder anderen met Bert Visscher. Toen Reinout belde om te vragen of wij er brood in zagen om iets te doen, dachten wij direct: ja, leuk! In voorstellingen van de Ashton Brothers speelt muziek altijd een belangrijke rol. We bespelen zelf instrumenten, maar met al die strijkers en blazers kunnen we nu natuurlijk dingen doen die anders onmogelijk zijn."

Douma: "Ik probeer altijd projecten te bedenken die interessant zijn voor het Noordpool. Het soort theater dat de Ashtons maken, dat anarchistische, het circusachtige, dat vond ik heel goed bij ons passen. Er moet geen misverstand over bestaan: je krijgt een aantal acts te zien van de Ashton Brothers die je al kent, maar nu met een voltallig orkest erachter."

"Daarnaast heb ik een aantal nummers op de setlist gezet die wij interessant vinden en aan de jongens gevraagd: kunnen jullie hier iets mee? Als we dit spelen, durven jullie dan een violiste in de trapeze te hangen? Dat is geen vraag die je van een doorsnee orkest zou verwachten."

Van Vemde: "We wilden ook zeker niet dat het Noordpool alleen als een begeleidingsband zou fungeren. Meerdere muzikanten doen mee in de acts. Dat ging heel goed, er zitten zeer getalenteerde acteurs tussen."

Circusartiesten
Bouma: "Ik heb gekeken naar de wisselwerking tussen muziek en variété. Een jazzsolo is leuk voor muziekliefhebbers, maar wat is de link met de Ashton Brothers? Blijft zo'n solo overeind als er tegelijk iets gebeurt dat visueel de aandacht trekt? Waarom zou je zes minuten alleen naar het orkest kijken in een voorstelling met de Ashtons?"

"Voorwaarde voor mij was wel dat het meer moest zijn dan 'iets om naar te kijken'. We hebben onderzocht of er iets in die muziek zat wat met hun blik op theater te maken heeft. En of we dat vorm konden geven zonder afbreuk te doen aan de virtuositeit van zo'n jazzsoliste. Volgens mij zijn we daarin geslaagd."

Van Vemde: "Jazz, balkanmuziek, Radiohead, Dixieland, alle genres die je kunt verzinnen komen voorbij. En de arrangementen zijn echt te gek. Veel grootser dan wij met zijn drieën of zelfs met een normale band zouden kunnen doen. Dat is het fijne aan kruisbestuivingen."

"Met het Noordpool blazen we de muzikale kant op en als we deze zomer met onze circusshow Ashtonia het land in gaan, kunnen we door de samenwerking met circusartiesten juist die spektakelkant weer groter maken. Al stonden Reinout en zijn muzikanten gelukkig dus ook open voor stunts."

Helemaal afgemaakt
Douma: "Als je iets maakt met de Ashton Brothers moet je niet tuttig doen. Ze sleuren onder andere een trompettist op een karretje rond en ik word als dirigent helemaal afgemaakt. Ik hang in het openingsnummer naast ze aan de trapeze en krijg later tennisballen over me heen."

Van Vemde: "Wij zijn gewend om overal aan te slingeren. We gaan er heel fysiek in. De tennisballen hangen we in de kap en die komen met geweld naar beneden. Maar ze stuiteren natuurlijk alle kanten op. Een violiste zei: 'realiseer je je dat wij met violen van honderdduizenden euro's achter jullie zitten?' Er zijn hypotheken op die instrumenten afgesloten. Dus nu geven we even een seintje voor we de ballen laten vallen."

Concerto Esplosivo van de Ashton Brothers en het Noordpool Orkest staat donderdagavond in Carré.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden