PlusInterview

Harry de Winter: ‘Muziek maakt mensen openhartig’

Televisiemaker Harry de Winter (70) keert na tien jaar terug op tv met Wintertijd. ‘Naast College Tour is er geen programma meer waarin je een uur lang met iemand praat.’

Harry de Winter: ‘Ik kan mezelf zijn op televisie.’Beeld Mark de Blok

Ik ben geen interviewer, laat staan een Jeroen Pauw of Eva Jinek,” weet Harry de Winter. Maar hij begrijpt ook dat Wintertijd – na een afwezigheid van tien jaar vanaf 1 januari een week lang dagelijks te zien op NPO 2 – geen presentator vergt die zijn gasten (ditmaal Guus Hiddink, Marianne Thieme, Youp van ’t Hek, Jandino Asporaat en Arjen Lubach) onderwerpt aan een vlijmscherp vragenvuur. “Ik kan wel een gesprek voeren op televisie, en mezelf zijn, want ik ben mijn hele leven al omringd door camera’s. Die zie ik toch niet meer.”

Begonnen als radiopresentator en producent van jongerenprogramma’s bij de NCRV en de KRO, richtte De Winter in 1977 IDTV op. Met titels als Wie is de Mol? is dat nog altijd een van de grootste mediaspelers in Nederland. Hij lanceerde onder meer Taxi, de dramaseries Oud Geld en Pleidooi, het spelletje Boggle en de evergreen Lingo. Eind jaren negentig deed hij het productiehuis van de hand – hij belandde daarmee als multimiljonair in de Quote 500.

De Winter keerde terug als tv-maker van zijn eigen Sarphati Media, maar besloot onlangs het bedrijf te verkopen. Per 1 januari is hij definitief producent af. Het is mooi geweest.

Terugkijkend op uw mediacarrière, waar bent u het trotst op?

“Met Sarphati Media maakten we enkele documentaireseries waar echt de tijd voor is genomen. Twee jaar geleden bijvoorbeeld De Verdediging over het advocatenbureau van Bénédicte Ficq en Nico Meijering. Dat zijn echt monumentjes. En in het verlengde daarvan de serie Pleidooi natuurlijk, dat op hetzelfde kantoor was gebaseerd. Ik denk echt dat wij als IDTV ook met Oud Geld de trend hebben gezet voor kwaliteitsdrama in Nederland. Het was mijn taak als producent om te zorgen dat er eens genoeg geld en draaidagen kwamen om te gaan voor écht filmische kwaliteit. Pleidooi kostte een slordige 550.000 gulden per aflevering en de omroep betaalde toen maar ongeveer 4,5 ton. Maar wij waren ambitieus en legden zelf geld bij uit de winst die we maakten met het wereldwijde succes van Lingo. Zonder dat spelletje was dat kwaliteitsdrama er niet geweest. Trots ben ik ook op Taxi, dat we wereldwijd konden verkopen.”

Waarom keert dat programma maar niet terug op televisie? Nostalgie is immers dé trend van nu?

“Ik riep het laatst nog bij de nieuwe directie van IDTV. ‘Jullie hebben twee formats liggen die gemakkelijk weer kunnen werken: Taxi en 12 Steden 13 Ongelukken.’ Ook voor dat laatste programma zaten mensen vroeger massaal voor de buis, want er ging een ongeluk gebeuren. Je wist alleen niet wie tegen wie botste. Wat Taxi betreft, het probleem is wel dat je iemand achter het stuur moet zetten die niet al te bekend is. Maar ik ga hier niet meer over.”

U wilde stoppen met televisie, maar keert terug met Wintertijd. Waarom?

“NPO 2 vroeg het. Naast College Tour is er geen ander programma waarin je een uur lang praat met één persoon. Wintertijd gaat over de muzikale momenten uit iemands leven, van geboorte tot nu, een muzikale biografie. Je krijgt een compleet beeld van iemands leven. En het levert bijna per definitie een goed gesprek op. Jan Marijnissen barstte bijvoorbeeld ooit in tranen uit bij het zien van een clip, omdat die hoorde bij de emotie van toen hij ooit naar een kostschool werd gestuurd. Muziek maakt mensen openhartig. Het is straks een soort evenement van een week in de tijd dat er bij de publieke omroep even geen talkshow tegenover staat. Niets is zeker, maar hoe mooi is het als dit jaarlijks op deze manier terugkeert?”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden