Plus Interview

Harper’s Bazaar jubileert: ‘Kosmopolitisch, voor ambitieuze vrouwen’

Miluska van 't Lam Beeld Marc van Praag

Modetijdschrift Harper’s Bazaar bestaat vijf jaar in Nederland. De nieuwe hoofdredacteur Miluska van ’t Lam gooit het roer voorzichtig om.

De gloednieuwe redactie van modeblad Harper’s Bazaar is even wennen. Op het enorme pand valt niets aan te merken, het uitzicht over het water van de Mercuriushaven in Amsterdam is royaal – de omschakeling zit ’m vooral in de nieuwe samenstelling op de redactievloer. Zo’n twee maanden geleden trokken alle titels van uitgeverij Hearst gezamenlijk in het nieuwe gebouw, waardoor een aantal van de grootste concurrerende bladen van Nederland ineens huisgenoten zijn geworden.

Miluska van ’t Lam (47), hoofdredacteur van Harper’s Bazaar, deelt haar vloer dus nu met de redacties van haar toch grootste rivalen: Vogue, Elle en Jan. Natuurlijk bestaat er nog concurrentie en wordt er op elkaar gelet, maar verder vermoedt ze dat ze juist een eigen smoel kan bewaren door met haar concullega’s te overleggen. “Elle richt zich meer op female empowerment en persoonlijke stijl. Vogue is en blijft mode, mode, mode; Jan is de echt Nederlandse titel met meer emotionele en maatschappelijke verhalen. En Harper’s Bazaar is de kosmopolitische titel, voor ambitieuze vrouwen die zich meer wereldburger dan Nederlandse voelen, en willen investeren in hun carrière en verschijning.”

Niet meeboemelen

De afzonderlijke titels zullen ook meer praten over hun plannen, zodat themanummers niet overeenkomen en ze niet tegelijkertijd een groot feest plannen. Stomtoevallig startte zowel haar blad als Elle onlangs met een interviewserie met het woord mentor in de titel. “Dat kunnen we nu voorkomen.”

Van ’t Lam had acht jaar lang interieurtijdschrift Residence geleid toen ze krap een jaar geleden Cécile Narinx opvolgde als hoofdredacteur. Narinx werd redacteur bij de Volkskrant.

Na de verhuizing en een reorganisatie wil Van ’t Lam haar stempel op Harper’s Bazaar gaan drukken, dat nu vijf jaar in Nederland bestaat. “Ik wil niet op een rijdende trein stappen, m’n oogjes dicht doen en lekker comfortabel meeboemelen. Ik heb veel nagedacht: wat is er nodig om van die mooie titel een mooi merk te maken?”

Wat haar betreft is dat namelijk haar grootste taak als hoofdredacteur, nu oplages blijven slinken (die van Harper’s Bazaar ging van 32.000 stuks in 2016, naar 24.500 in 2018) en er op ­andere manieren geld moet worden verdiend. Met evenementen en uitgebreide samenwerkingen met modemerken en bedrijven, bijvoorbeeld.

Sleutelen aan het blad

“Uiteindelijk wil ik een soort personal branding-merk van Bazaar maken. Ik zou het heel tof vinden als wij bijvoorbeeld vrouwen op een advocatenkantoor kunnen gaan helpen zichzelf zichtbaar te maken, letterlijk en figuurlijk. Hoe zorg je dat je binnen zo’n mannenbolwerk laat zien dat je ambitie hebt, dat je bijvoorbeeld partner wilt worden? Welke woorden gebruik je, hoe pitch je en presenteer je jezelf? En hoe laat je je mooi fotograferen voor bij een academische publicatie?”

Het oktobernummer van Harper’s Bazaar met een foto gemaakt door Sebastian Kim.

Naast die grote plannen wil Van ’t Lam natuurlijk ook aan het tijdschrift sleutelen. Meer verhalen over carrière en business, de mode moet tijdlozer en origineler, de uitstraling moet ‘warmer, vrouwelijker, eleganter’. Ook een verschil: de klassieke rubriek ‘fabulous at every age’, zal niet langer kledingstukken voor bepaalde leeftijdscategorieën meer dicteren. “Ik vind mensen in hokjes proppen niet meer van deze tijd.”

De vormgeving zal ook flink veranderen, aangezien Pieter ’t Hoen, beter bekend als mode-illustrator Piet ­Paris, vorige week is gestopt als creatief directeur van Bazaar. Hij drukte met zijn strakke, herkenbare stijl van tekenen de afgelopen vijf jaar een stevig stempel op het blad, maar kon zich niet vinden in de nieuwe koers. Van ’t Lam: “Het was de moeilijkste beslissing die ik de afgelopen tien maanden heb moeten nemen, want ik heb veel respect voor zijn werk. Maar ook voor dit soort beslissingen ben ik aangenomen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden