Hard//hoofd in financiële problemen door afgelasten festival

Het jubilerende internettijdschrift Hard//hoofd is door de coronacrisis in acute geldnood gekomen. De verkoop van een print van de Amsterdamse kunstenaar Raquel van Haver moet de zaak vlot trekken.

Iedereen die Hard//hoofd met vijf euro per maand steunt, krijgt een kunstwerk van Raquel van Haver.Beeld Raquel van Haver

Het zou superzuur zijn: over de kop gaan met de viering van het tienjarige jubileum in zicht. Toch dreigt dat te gebeuren met Hard//hoofd. Het culturele internettijdschrift zou zaterdag zijn verjaardagsfeestje vieren in cultuurcentrum Het HEM in Zaandam.

Twee- van de vijfhonderd kaarten waren al verkocht toen vorige week woensdag de stekker uit het evenement ging. “1400 mensen hadden zich aangemeld, dus de verwachting was dat we keihard zouden uitverkopen,” zegt uitgever Mark de Boorder.

“Dit is een enorme financiële tegenvaller. Als vrijwilligersorganisatie kunnen we het deels zelf opvangen en Het HEM bood meteen aan de ­locatiehuur door te schuiven naar september. Maar we lopen nu veel ­inkomsten mis en blijven zitten met extra uitgaven voor ondersteuning, productie, advertenties en natuurlijk de line-up, bij elkaar zo’n 9000 euro.”

Vergoeding betalen

Hard//hoofd kiest ervoor de geboekte artiesten, kunstenaars en schrijvers hoe dan ook een vierde van hun vergoeding te betalen. “Sommigen hebben gezegd: hou maar. Anderen willen pas betaald worden als ze werkelijk hebben opgetreden. Wij willen dit gebaar maken, want kunstenaars zitten nu ook in een moeilijke situatie. Bovendien zit dit in ons dna; de makers staan voorop.”

Hard//hoofd werd in 2010 opgericht als een van de eerste internettijdschriften. In fris geschreven bijdragen met een invalshoek die persoonlijk is maar niet navelstaarderig, behandelen redacteuren en medewerkers literatuur, film, beeldende kunst en politiek.

Hard//hoofd is een online én offline broedplaats,” stelt De Boorder. “De website is gratis toegankelijk – een vrije ruimte zonder advertenties. Hier kunnen jonge makers experimenteren, zonder dat ze bang hoeven te zijn op hun bek te gaan, zonder de druk om clickbaitachtige zaken te moeten maken.”

Het feest in Het HEM was bedoeld om die missie te vieren én een nieuw publiek te bereiken, ‘dwars tegen alle scepsis over kunst en cultuur in,’ zoals De Boorder stelt. Maar ook om de ambities en strategie voor de komende tien jaar te presenteren. “We willen masterclasses en workshops voor nieuwe makers organiseren, ­zoals we dat vorig jaar in Pakhuis de Zwijger al hebben gedaan over illustratie. En we willen ons nog meer richten op beeldende kunst, met ­redactionele aandacht en een online expositieruimte.”

Collageserie

Om het voortbestaan van Hard//hoofd zeker te stellen en die droom te verwezenlijken, is het internettijdschrift nu een campagne begonnen met hulp van een gearriveerd kunstenaar. Raquel van Haver, die vorig jaar nog in het Stedelijk exposeerde, maakt een kunstwerk in oplage. Die worden – gesigneerd en genummerd – opgestuurd naar iedereen die Hard//hoofd met vijf euro per maand steunt.

“Dit werk is onderdeel van een collageserie waar ik nu mee bezig ben,” zegt Van Haver. “Normaal werk ik heel groot, maar dit is A4-formaat. Ik heb er stukjes oud werk van mijzelf in verwerkt en foto’s van Hard//hoofd-evenementen. En het gaat over Amsterdam, met grachten, duiven, tulpen en bekende Amsterdammers.”

Het is te hopen dat deze campagne even succesvol is als de vorige met Jan Hoek – driehonderd donateurs meldden zich toen aan. Dan kan Hard//hoofd door en wordt het feest in september gevierd. Corona volente, uiteraard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden