Ten Slotte

Hans van Beers (1941-2015): bestuurder met groot gevoel voor humor

Hij speelde als tijdelijk directeur van het Stedelijk Museum een belangrijke rol bij de verbouwing, maar het museum was niet zijn enige culturele pleisterplaats. Gisteren overleed Hans van Beers aan kanker.

Het kon gewoon niet slechter toen ik aantrad, aldus Hans van Beers over zijn benoeming bij het Stedelijk Museum. Beeld anp

De leverancier van tafelzuren en 'de alom bekende natte slappe lange Duitse zure worst' is niet meer. De gisteren aan kanker overleden Hans van Beers was vooral een serieus bestuurder van talloze vooraanstaande culturele instellingen, maar onder fijnproevers van onzin is hij legendarisch als worstverkoper Van Mortel in Radio Bergeijk, het cult-radioprogramma over een fictief radiostation over de (wel werkelijk bestaande) plaats Bergeijk in Noord-Brabant.

Minutenlang vertelde Tonnie van Mortel over 'de alom bekende natte slappe lange Duitse zure worst', terwijl bijbehorende natte, slappe geluiden door de luidsprekers leken te druipen.

Culturele pleisterplaatsen
Bij zijn vertrek als tijdelijk directeur van het Stedelijk Museum, in 2005, zei toenmalig wethouder Hannah Belliot: 'Van Beers heeft alle goede eigenschappen voor een interim. De belangrijkste is misschien wel humor, de man heeft humor. Zeker toen hij begon, was het personeel depri, alles was grauw daar. Zijn manier van kijken naar kunst was een verademing; hij ziet de betrekkelijkheid van dingen. Die praatjes over kunst kunnen mij gestolen worden. Wij hadden het gewoon over geld, architecten en sponsors; hoe het Stedelijk moest worden gered.'

Het Stedelijk Museum was maar een van zijn culturele pleisterplaatsen. De voormalig onderwijzer ('Ik geloof in volksverheffing') speelde als cultuurwethouder (PvdA) in Den Bosch een belangrijke rol bij de totstandkoming van het Noord-Brabants Museum.

Hij was betrokken bij de oprichting van Pinkpop, topman bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest, VPRO, NOS, Mondriaan Fonds, Film Festival Rotterdam, Nederlands Dans Theater en tot 2011 het Conservatorium van Amsterdam.

Sponsors en overheid
Van Beers zei over zijn benoeming bij het Stedelijk Museum als opvolger van de bekritiseerde Rudi Fuchs: 'Als je iemand zoekt voor een tussenperiode, kijk je eerst in de categorie bekend en solide.' En: 'Het kon gewoon niet slechter toen ik aantrad.' Hij hekelde bestuurlijke bemoeizucht, opsmuk en pretentie. 'Iemand zoals staatssecretaris Rick van der Ploeg - dat zie je vaak bij culturele mensen van de PvdA - had meer praatjes dan dat hij wat tot stand bracht.'

Van Beers harkte bij sponsors en overheid geld bij elkaar voor de verbouwing van het verzelfstandigde museum. Bij zijn afscheid zei Janwillem Schrofer van de Rijksakademie van Beeldende Kunsten: 'Je hebt bij hem altijd het gevoel dat het om iets belangrijkers dan hemzelf gaat. Als het Stedelijk over tien jaar een succes is, zal Van Beers zich niet op de borst kloppen, maar dan moeten we hem zeker niet vergeten.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden