Plus Gallery Viewer

Hans Kemna: ‘Nooit hysterisch over je grenzen gaan’

Wat vinden kunstliefhebbers mooi? Waar kopen ze kunst en vooral: wat kopen ze? Casting director en verzamelaar Hans Kemna (79) is een omnivoor. Hij stroopt graag de beurzen af.

Het werk Melissa van Sander Breure en Witte van Hulzen. ‘Het is nieuw, het spreekt de jeugd aan, heel hedendaags.’

Wat betekent kunst voor u?

“Alles eigenlijk, mijn hele leven. Toneel, film, beeldende kunst, fotografie, daar leef ik mee. Casting is ook kunst: het is een kunst om een acteur of actrice te vinden voor de juiste rol.”

Hebt u de liefde voor kunst van huis uit meegekregen of hebt u zelf uw pad moeten vinden?

“Mijn ouders namen mij mee naar het theater, en later, in de jaren vijftig, kwam ik in café Pardoel, in Rotterdam. Daar ontmoette ik kunstenaars zoals Woody van Amen en Daan van Golden.”

Waar haalt u uw informatie over het wel en wee in de kunstwereld vandaan: kranten, vakbladen, televisie, online?

“Van alles, ik ben heel socialemediagevoelig, ik houd alles in de gaten. Ik heb natuurlijk naam als verzamelaar opgebouwd, dan weet men je te vinden. Ik ben heel eager, leergierig, ik wil alles weten.”

Waar bekijkt u het liefst kunst? In een galerie, museum, een beurs of online?

“Alles en overal. Behalve online. Dat vind ik niet interessant. Je moet ervoor staan, in musea. Maar beurzen vind ik ook heel leuk.”

Hoe vaak per jaar koopt u kunst? Koopt u werk in oplage of liefst uniek werk?

“Vijf à tien keer per jaar, in de hoogtijdagen. Zeker als het om Wolfgang Tillmans ging, mijn favoriete kunstenaar. Dan ging ik graag naar de preview, om als eerste te kunnen kopen.”

En waar koopt u dan: in de galerie, op een kunstbeurs, op een veiling of online?

“Online koop ik zelden werk. Wel heb ik een keer op een werk van Tillmans geboden op een liefdadigheids­veiling, maar ik werd overboden. Anderzijds: je moet niet hysterisch over je financiële grenzen heengaan.”

Is het belangrijk dat u en uw partner het altijd eens zijn over een aankoop? Hoe beslist u?

“Ik overlegde altijd wel met Adrian, over de prijs, maar die liet het verder aan mij over. Ik ging toch vaak overal alleen heen, dan zette ik hem in het restaurant, rookte hij lekker een sigaretje, en ging ik de beurs af. En als ik iets moois zag, dan liet ik hem dat even zien voor ik besliste. Delen is heel belangrijk.”

Is er een galerie waar u een speciale band mee hebt?

“Cokkie Snoei, uit Rotterdam, ken ik mijn hele leven, Wouter van Leeuwen toont heel goede fotografie, Annet Gelink heeft een goede smaak en zette Ed van der Elsken op de kaart.”

Als u onbeperkt budget had, van wie zou u dan een werk aankopen?

“Als ik plek zou hebben: een heel groot bronzen werk van Richard Serra. En van Andreas Gursky: van hem heb ik een editie, en die hangt heel groot in Tate Modern. Die zou ik heel graag willen hebben. En ik zou best een schilderij van Daan van Golden aan de muur willen hebben.”

Wie zijn uw favoriete kunstenaars (op Gallery Viewer), en waarom?

“Sander Breure en Witte van Hulzen zijn bezig met een mengeling van film en fotografie en maken daar kunst mee. Het is nieuw, het spreekt de jeugd aan, heel hedendaags.”

“Lara Verheijden, omdat ze vooral mensen fotografeert. Door mijn castingwerk ben ik ook met mensen bezig, haar smaak is mijn smaak. Ze steekt haar nek uit, zoals met de Amsterdam Naakt Kalender: in de preutse tijd waarin we nu leven is dat een zegen. Paulien Oltheten maakt foto’s van simpele handelingen, hoe iemand op een telefoon kijkt, een paraplu vasthoudt. Dat vind ik al heel lang een heel goede fotografe.”

Hans Kemna.

Een langere versie lezen of zelf kunst kopen? www.galleryviewer.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden