Plus

Han Bennink na driekwart eeuw in muzikale bloedvorm in Bimhuis

Ter ere van zijn 75ste verjaardag staat Han Bennink, samen met heel veel muzikale vrienden, drie keer in het Bimhuis. Drukke tijden voor een levende legende.

In zijn lange looopbaan heeft Han Bennink met veel grote namen gespeeld, van Percy Sledge tot Mieke Telkamp Beeld Koos Breukel

'Allen zouden Han Bennink een keer moeten zien voor ze sterven', schreef The Guardian in 2003. Als je een willekeurige bezoeker van Central Park in New York vraagt of hij de Nederlandse drummer kent, heb je kans dat hij bevestigend antwoordt.

Als ontwerper en belangrijkste vertegenwoordiger van de New Dutch Swing maakte hij furore tot in verre uithoeken. Komende maandag, 17 april, wordt Bennink 75 jaar en dat is aanleiding en reden voor tal van festiviteiten. Niet alleen concerten, maar ook exposities van zijn grafisch en beeldend werk op diverse locaties in het land.

Ook bestaat het Instant Composers Pool Orchestra (ICP) in 2017 vijftig jaar, het orkest dat de slagwerker in 1967 met Misha Mengelberg en Willem Breuker oprichtte. Ter gelegenheid van beide jubilea staat Bennink met ICP en veel gasten dit weekend drie dagen in het Bimhuis.

Adelante
Vlak voor het interview plaatsvindt, is Bennink in korte tijd drie keer onderuit gegaan. Alsof de duvel ermee speelt. "Ik ben drie keer gevallen op mijn speelduim, onder andere toen ik de Thalys uitstapte en toen ik stond te wildplassen," zegt de drummer, terwijl hij met afgrijzen zijn rechterhand toont.

Verder verkeert hij in blakende gezondheid en is hij muzikaal in topvorm. Dat blijkt ook op zijn recente trioalbum Adelante, dat een enorme levendigheid uitstraalt en ook romantiek bezit, met een Bennink die geweldig op dreef is. "Heb je de cd?" vraagt hij. "Wat vind je ervan?"

"Er staan veel stukken op van rietblazer Joachim Badenhorst en pianist Simon Toldam. Daarnaast bevat het werk van Misha, die we willen eren. Ik heb veel aandacht besteed aan de keuze van het materiaal en de volgorde waarin dat op het album moest komen. Ik ben erg blij met het resultaat."

Drukke tijden
Dat Bennink muzikaal gunstige tijden beleeft, zal hem goed van pas komen, want hij is druk. Bij de triologie van optredens dit weekend komen veel gasten langs, onder wie gitarist Reinier Baas, saxofonist Ben van Gelder, gitarist Terrie Ex en stemkunstenaar Greetje Bijma.

Een grote wens van Bennink was om Candy Dulfer erbij te betrekken. "Ik ken haar al haar hele leven. Kort na haar geboorte ben ik bij haar in het ziekenhuis geweest. Candy is vier dagen ouder dan mijn dochter en beide meisjes zijn vroeger met elkaar opgetrokken."

"Gek genoeg heb ik nog nooit met haar gespeeld. Momenteel zit Candy in Tokyo, maar bij het jubileum in het Bimhuis speelt ze met mijn ritmesectie van ICP en zanger Camillo Rodriguez. We spelen dan ook Happy Birthday van Stevie Wonder."

"Verder doen we met Candy een blues van Duke Ellington met rietblazer Ab Baars van ICP. Grote afwezige in het Bimhuis is saxofonist Peter Brötzmann, die zit in Japan. Met hem speel ik al decennia lang. We hebben steeds gezegd: we houden altijd twee plaatsen vrij bij ICP, één voor Breuker en één voor Brötzmann."

Freejazz en smartlampen
Bennink heeft in zijn carrière zeer uiteenlopende wegen bewandeld. Hij speelde freejazz met Albert Ayler, soul met Percy Sledge en smartlappen met Mieke Telkamp. Onlangs bracht het Nederlands Jazz Archief een opname uit met de Amerikaanse tenorsaxofonist Hank Mobley, met wie Bennink in 1968 in Theater Bellevue speelde voor een televisieopname, met onder meer de gebroeders Pim en Ruud Jacobs.

"Na de opname zei ik tegen Ruud: dit klinkt als een Amerikaanse ritmesectie. Mobley kickte af van de drugs, maar greep toen naar de alcohol. Hij had het heel zwaar, al was het maar vanwege een jetlag. Ik vond hem een dooie kikker."

Legendarisch zijn opnames van Bennink en Mengelberg met de Amerikaanse rietblazer Eric Dolphy in 1964, voor diens album Last Date. Dolphy overleed kort daarna. Bennink: "Onlangs vond ik een kwitantie terug van die klus. Er stond een bedrag op van 75 gulden."

Jazz for Christ
Curieus was de samenwerking met pianist Carel Heinsius, circa 1960. "Heinsius had het Loosdrechts Jazz Concours gewonnen en was dikke vrienden met Ruud Jacobs, die me bij hem introduceerde. Heinsius had zich bekeerd tot het christendom en was volkomen in de Heere."

"We toerden door het land onder de titel Jazz for Christ, inclusief preken en gebeden. Hij vroeg of ik gelovig was; ik beaamde om er vanaf te zijn, ik wilde gewoon spelen. Hij was een lieve jongen."

Han Bennink & ICP met gasten: nog zaterdag en zondag om 20.30 uur in het Bimhuis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden