PlusAchtergrond

Hamilton op Disney+: deze tijd in een 18de-eeuwse setting

Veel eerder dan de bedoeling was vertoont streamingdienst Disney+ met ingang van vrijdag de succesmusical Hamilton. Die was voordat de coronacrisis toesloeg permanent uitverkocht.

Lin-Manuel Miranda (tweede van links) in de rol van Alexander Hamilton.Beeld Disney+

Voor een kaartje van de theater­voorstelling Hamilton op Broadway werden voor de coronacrisis soms duizenden dollars betaald. Wie de hip­hopmusical over een 18de-eeuwse Amerikaanse minister wilde zien, moest minstens een jaar van tevoren reserveren.

De door schrijver, componist en acteur Lin-Manuel Miranda bedachte theatershow is een fenomenaal én onwaarschijnlijk succes. Wie had durven dromen dat een muzikale hutspot, vol hiphop, jazz, rhythm-and-blues, pop en musicalliedjes, over een deel van de Amerikaanse geschiedenis zo de tijdgeest van vandaag kon raken?

Jubelende ontvangst

De zegetocht werd ruw onderbroken door de sluiting van theaters vanwege het coronavirus. “Dat overviel ons een beetje,” laat bedenker Miranda via een onlineverbinding uit New York weten. “We hadden niet verwacht dat deze crisis zo lang zou ­duren en Hamilton geruime tijd voor veel mensen niet beschikbaar zou zijn. Toen fans hoorden dat wij een voorstelling hadden gefilmd, smeekten zij ons die beschikbaar te stellen. Ook veel mensen die kaarten hadden gekocht en niet meer naar het theater konden, bestookten ons met smeekbedes.”

Vijftien maanden eerder dan de ­bedoeling was, is Hamilton nu op ­Disney+ te bekijken. Hoofdrolspeler Daveed Diggs die in de originele ­bezetting van Hamilton de rollen van Marquis de Lafayette en Thomas ­Jefferson voor zijn rekening nam, is er blij mee: “Veel mensen konden het zich financieel niet veroorloven naar onze show te gaan. En mensen die het wel konden betalen, grepen vaak naast een reservering. Dan is een film een mooie manier om Hamilton aan een groot publiek te tonen.”

De musical is sinds de première in 2015 van alle kanten bewierookt. De voorstelling kreeg elf Tony’s en een Grammy en Miranda kreeg de prestigieuze Pulitzerprijs voor zijn werk. Als verklaring voor het succes wordt aangevoerd dat de geschiedenisles precies aanhaakt op wat zich in het hedendaagse Amerika afspeelt.

De nu 40-jarige Miranda, kind van Puerto Ricaanse immigranten, kreeg het idee voor de musical toen hij een biografie las over Alexander Hamilton, een van de grondleggers van de Verenigde Staten. De theatermaker zag in de levensloop van Hamilton parallellen met zijn favoriete rappers.

Hamilton was een op de Caraïben geboren bastaard die als jonge tiener zijn alleenstaande moeder verloor. Na haar dood werd hij door een lokale koopman geadopteerd. Met een beurs kon hij in New York gaan studeren en daar raakte hij betrokken bij het verzet tegen de Britse koloniale macht en in de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog. Maar er was ook een seksschandaal en zijn dood was behoorlijk heftig: hij werd doodgeschoten in een duel met een politieke rivaal. Miranda ziet hem als een 18de-eeuwse versie van zijn rapidool Tupac Shakur.

Met zijn veelkleurige cast raakt ­Hamilton een gevoelige snaar in de Amerikaanse samenleving. Kenners wijzen erop dat de positieve inhoud veel bezoekers aanspreekt in tijden van verdeeldheid onder president Trump. Een belangrijk thema is immigratie. In een van de nummers – Yorktown – wordt gezongen: ‘Immigrants, we get the job done.’ Die boodschap is sinds de première van Hamilton steeds ­belangrijker geworden.

Theatersfeer

Voor de film werden in juni 2016 twee matineevoorstellingen en een avondvoorstelling van de musical opgenomen. Het is de bedoeling dat de kijker de sfeer van het theater op Broadway thuis zo veel mogelijk meekrijgt. ­Bepaalde opnamen zijn zonder publiek gemaakt, maar dat had een technische oorzaak.

Miranda kijkt erg uit naar de reacties die zijn musical bij Disney+ zal oproepen. “Ik vrees dat ik de komende weken heel veel op Twitter zal zitten om de reacties te volgen. De ­impact van Hamilton is al enorm geweest. Als ik nu tijdens protesten tegen politiegeweld, demonstranten zie lopen met teksten als ‘History has its eyes on you’ en ‘Tomorrow there’ll be more of us’, zie ik dat de taal van onze show veel mensen aanspreekt. Daar ben ik ontzettend trots op.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden