PlusExpositie

Hallucinogenic is een pleidooi voor het schijnbare toeval

De naam suggereert drugs en knallende kleuren, maar Hallucinogenic is meer een pleidooi voor abstracte kunst.

Werk van Piet Dieleman en Max Frintrop, te bewonderen op Hallucinogenic.

‘Fruit falls with its flesh on the inside.’ Een grote tekst op een spierwit gebouw op het NDSM-terrein is daar vijf jaar geleden aangebracht door kunstenaar Tim Ayres. In het gebouw huist Studio Stallinga van kunstenaar Henk Stallinga en Annemarie Galani.

Binnen is veel ruimte. Zoveel, dat Stallinga en Galani hebben besloten er een kunstenaarsinitiatief te vestigen. Een plek waar tentoonstellingen gehouden kunnen worden en andere activiteiten plaatsvinden.

Het gebouw, een damwandloods waar vroeger een opslag was gevestigd voor auto-onderdelen, is een hoekpand. De tekst van Ayres loopt om de hoek door. Als je in de T.T. Melaniaweg staat, zie je alleen de woorden ‘on the inside’.

Panelen

Vandaar de naam van de nieuwe kunstruimte, On the Inside. Het grote, industriële gebouw is voorzien van panelen die schuin in de ruimte zijn geplaatst. Het licht wordt gefilterd door panelen in het dak en er zijn ook drie plekken gemaakt die wat donkerder zijn, zodat hier video’s kunnen worden geprojecteerd.

De eerste tentoonstelling is georganiseerd in samenwerking met de galerie van Gerhard Hofland – wat niet toevallig is, omdat Henk Stallinga daar geregeld exposeert.

De tentoonstelling Hallucinogenic is samengesteld door Koen Delaere, een andere kunstenaar uit de galerie. De titel suggereert drugs, psychedelische experimenten, knallende kleuren en caleidoscopische vloeistofpatronen, maar daar gaat de tentoonstelling eigenlijk niet over. Het is meer een pleidooi voor abstracte kunst, voor het schilderen om het schilderen. Voor de vrijheid die de kunstenaar heeft om schijnbaar toevallige dingen met elkaar te combineren zonder dat de relatie tussen die dingen logisch te beredeneren is.

Vormen

Er zijn in deze tentoonstelling bijvoorbeeld enkele grote schilderijen opgenomen van Piet Dieleman, met geometrische vormen als rechthoeken en cirkels die soms strikt in een patroon zijn gevat en soms heel speels door het beeld dwarrelen.

De vormen op de schilderijen van Erin Lawlor zijn juist in brede, zwierige penseelstreken op het doek gezet. Bij Gerhard Hofland wordt de show gestolen door een groot schilderij van Philipp Kremer, een voyeuristische blik op zoenende mensen op een feestje, geschilderd in felgekleurde vormen die als puzzelstukjes in elkaar vallen.

Hallucinogenic

Wie Erin Lawlor, Henning Strassburger, Philipp Kremer, Arthur Löwen, Janine van oene, Max Frintrop, Piet Dieleman, Thomas Lucas Swinkels, Koen Delaere

Waar Gerhard Hofland, Bilderdijkstraat 165C en Project Space On The Inside, T.T. Melaniaweg 1

Te zien t/m 8/7

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden