Update

Hackers zetten klantgegevens KPN online

KPN heeft vrijdag uit veiligheidsoverwegingen alle e-mail (pop) en webmail uit de lucht gehaald. 2 miljoen aansluitingen werden daardoor getroffen. Dit is gebeurd nadat onbekenden de gegevens van 539 KPN-klanten online hadden gezet.

© ANP Beeld
© ANP

In de loop van vrijdagavond konden klanten weer e-mails uitsturen vanaf een thuiscomputer. 'Wij verwachten dat de volledige functionaliteit van de e-maildiensten spoedig is hersteld', liet KPN 's avonds weten.

KPN maakte eerder bekend dat het telecombedrijf in januari door onbekenden is gehackt. De hackers wisten zich toegang te verschaffen tot servers die de klantgegevens bevatten, bevestigde KPN eerder deze week Sinds vrijdag staan namen, adressen, telefoonnummers, e-mailadressen en wachtwoorden van honderden KPN-klanten online op pastebin.com.

'Dit wordt nader onderzocht en uitgezocht', aldus KPN. Het bedrijf sluit niet uit dat de gegevens van meer klanten in handen van derden zijn gevallen. Om die reden werd de mail uitgeschakeld.

'Om alle risico op misbruik te vermijden, raden wij klanten aan om hun huidige password niet meer te gebruiken - dus ook niet voor andere internetdiensten zoals bijvoorbeeld Facebook, Marktplaats en Internetbankieren', heeft KPN zijn klanten geadviseerd. Het bedrijf zegt de situatie zeer te betreuren.

Of er misbruik is gemaakt van de gegevens die op pastebin.com staan, is niet bekend. Op Twitter werd daar wel druk over gespeculeerd. Onder meer het Openbaar Ministerie en het KLPD zijn over de hackersinbraak en diefstal van gegevens ingelicht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden