Plus

Hacked by is het antwoord op de verspillende mode-industrie

Francisco van Benthum (45) en Alexander van Slobbe (58) gebruiken voor hun label Hacked by louter restpartijen.

Het resultaat van de werkwijze van Hacked by is aantrekkelijk, en een uniseks beeld Beeld Vytautas Kumza

Schattingen over hoelang een kledingstuk het gemiddeld volhoudt in een garderobe voordat het op de vuilnisbelt belandt, variëren van zes weken tot 2,5 jaar. Dat geldt voornamelijk voor een jonge generatie consumenten, die middels fast fashion gewend is elke twee weken iets nieuws te halen.

Om dat aanbod continu aan te vullen - en het risico op lege rekken uit te sluiten - worden ­dezelfde orders vaak uitgezet bij meerdere fabrieken. Wie het eerst levert, maalt het eerst. De order die laat is, de deadstock, belandt in Azië op de zwarte markt of wordt vernietigd. Alleen al de Nederlandse industrie houdt zo jaarlijks 21,5 miljoen niet verkochte kledingstukken over.

Wat nou als wij die partijen opkopen en er iets mee doen? dachten Francisco van Benthum en Alexander van Slobbe, modemannen in hart en nieren. Van Slobbe was jarenlang een ster in ­Japan dankzij het succes van zijn labels Orson + Bodil en So by Alexander van Slobbe, Van Benthum was na zijn afstuderen aan ArtEZ in Arnhem de wonderboy die voor zijn eigen label beeldschone en coole mannenkleding maakte.

Beiden hadden al jaren het gevoel dat het klassieke modesysteem niet meer klopte. "Minstens twee collecties per jaar maken, afhankelijk zijn van winkels, een nooit eindigende cirkel van deadlines en financiering," zegt Van Benthum. "Het idee van creatief bezig zijn, was ik volledig kwijt, terwijl dat juist het belangrijkst is."

In 2014 trok hij de stekker uit zijn winkel in de Herenstraat in Amsterdam. Samen met Van Slobbe zocht hij naar een nieuwe manier van werken die resulteerde in Hacked by, waarbij restpartijen dienen als basis voor collecties. Een nieuwe werkwijze die al snel succesvol bleek.

Ideeënmachine
Voor de winkel van Kiki Niesten in Maastricht doken ze onlangs in haar niet verkochte voorraad, selecteerden vijftig items en verbouwden die. Daarbij werd de schaar gezet in kostbare Prada's en Célines, maar dat deed geen pijn. "Integendeel, het was extra leuk om aan de slag te gaan met die uitgesproken stuks."

Het resultaat is nu bij Niesten te koop. Uit een grove, gestreepte neopreen rok van Lanvin werden vierkanten geknipt die als applicatie op T-shirts terechtkwamen, van het verknipte restpatroon werd weer een rok gemaakt.

Geen restafval, maar alles gebruiken is de uitdaging. Overhemden worden doorgeknipt en kunnen een jurk worden, er wordt veel geappliqueerd. Het resultaat is verdomde aantrekkelijk, en een uniseks beeld.

Fast fashion
Naast het duurzame aspect komt het idee ook voort uit een fascinatie voor fast fashion. "Alles draait om snelheid in die winkels, de producten zien er goed uit en de kwaliteit wordt ook steeds beter. Tegelijkertijd is onze werkwijze symbolisch: die ketens gebruiken onafhankelijke ontwerpers als ideeënmachine en wij zijn dus hetzelfde gaan doen, hebben hun systeem gehackt, waardoor we schakels in het productieproces kunnen overslaan en onze ontwerpen voor een redelijke prijs kunnen aanbieden."

Beeld Vytautas Kumza

Sweaters zijn er voor 98 tot 149 euro, T-shirts kosten 99 euro en overhemden 139 euro - gezien het gegeven dat er veel handwerk in zit, inderdaad zeer redelijke prijzen. Gewerkt wordt met kleine ateliers en thuisnaaisters in Nederland. Seizoenen en voorraden ontbreken. "We vinden dingen, kijken of we er iets mee kunnen, maken series en als die af zijn, contacten wíj de winkel in plaats van andersom. Series kunnen bestaan uit vijftig truitjes, soms zijn het maar vier stuks."

Het idee is een eerste pakket te leveren van 75 stuks, de verkochte aantallen worden wekelijks aangevuld. Dat hoeft niet met eenzelfde kledingstuk te zijn. "Er is een constante doorloop, we gaan dus mee in de snelheid van de grote ­ketens, maar op onze manier."

De heren zouden graag met ketens samenwerken. "Wat we met Kiki Niesten hebben gedaan, kunnen we voor velen doen. Wij hoeven niet het wiel opnieuw uit te vinden, laten we elkaar versterken. Geef ons jullie voorraad, laat ons er iets mee doen en plaats het terug in de winkel."

Uitgesproken stuk
Hacked by wordt inmiddels verkocht in elf winkels, waaronder Xbank in Amsterdam. De makers willen ook graag niet designergerichte winkels bereiken. "Er is zoveel meer potentie, het aanbod is toegespitst op het type klant. Voor Xbank maken we uitgesproken stuks en The Frozen Fountain in Amsterdam verkoopt alleen onze sweaters."

Een agent die gaat helpen met de verovering van het buitenland is inmiddels gevonden. Hun allernieuwste project: duurzame bedrijfskleding voor het energieneutraal gebouwde Hotel Jakarta op het Java-eiland, dat in mei wordt ­geopend.

Fiona Hering werkt voor Vogue Nederland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden