PlusBoekrecensie

Haar eerste verhalenbundel bewijst: Nicole Krauss heeft zóveel talent

Nicole Krauss, Een man zijn.

De tien verhalen in de eerste verhalenbundel van Nicole Krauss (1974), Een man zijn, bestrijken haar hele literaire loopbaan, blijkt uit het dankwoord achterin. Het oudste, Toekomstige noodgevallen, stond eerder in Esquire in 2002, het jaar dat Krauss’ debuutroman Man Walks Into a Room verscheen; het meest recente werd drie jaar na publicatie van haar vierde, Forest Dark (2015), afgedrukt in The New Yorker.

Niet altijd een goed teken, zo’n traag bij elkaar gesprokkelde verzameling. Maar al verraadt een enkele geforceerd buitenissige premisse dat de korte baan misschien niet haar natuurlijke habitat is, Krauss heeft zóveel talent dat ze met de meeste daarvan nog ruimschoots wegkomt ook.

Zo speelt dat vernoemde oudste verhaal in een parallel New York, waar de inwoners kort na 11 september 2001 te horen krijgen dat ze, ­vanwege een verder onbenoemde dreiging gasmaskers nodig zullen hebben. Waarop ze die braaf gaan ophalen bij speciaal opgezette distributiecentra, en… overgaan tot de orde van de dag.

Een weinig geloofwaardig scenario, welbeschouwd. Maar de geschiedenis waar Toekomstige noodgevallen feitelijk om draait, is dusdanig realistisch en genuanceerd neergezet, dat het nauwelijks stoort. Die van een museumgids in het Metropolitan, namelijk, die twijfelt aan de houdbaarheidsdatum van haar relatie met haar oudere vriend Victor, ooit één van haar docenten aan de universiteit.

In de categorie ‘merkwaardig, maar merkwaardig overtuigend’: in Ershadi zien raakt de vertelster zo onder de liefderijke betovering van de Iraanse acteur Homayoun Ershadi en diens rol in Taste of Cherry (1997) dat ze, wanneer ze als danseres op tournee in Kyoto een glimp van hem denkt op te vangen, ervan overtuigd raakt dat ze hem moet behoeden voor de zelfmoord die hij in die film pleegt.

Ontregelende reactie van een vriendin: ‘Mij gebeurde precies hetzelfde.’

Knap en licht vervreemdend allemaal.

Maar het waarschijnlijk sterkste verhaal, Eindtijd, is evengoed een proeve van even alledaags als complex realisme. Een tiener in Californië moet erin toezien hoe haar ouders na vijfentwintig jaar huwelijk onbegrijpelijk en verbijsterend vriendschappelijk uit elkaar gaan. En wanneer ze het papierwerk van hun scheiding naar hun rabbijn gaat brengen, komt ze vervolgens met diens zoon in een (verleidings)scène terecht die zindert van erotisch machtsbesef en verlangen. Eentje met een ontknoping die je volledig verrast, maar die tegelijk volmaakt onvermijdelijk voelt.

Fictie

Nicole Krauss
Een man zijn
Vertaald door Rob van der Veer, Ambo Anthos, €23,99, 278 blz.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden