Plus

Gwyneth Paltrow is eerlijk, al kan niet iedereen dat waarderen

Gwyneth Paltrow mag dan een van de meest gehate actrices van Hollywood worden genoemd, haar Goop.com groeit gestaag. Nu is er ook een eigen tijdschrift.

Gwyneth Paltrows Goop.com lijkt met de site, eigen producten en een magazine een enorm kassucces te worden Beeld Venturelli/Getty Images
Gwyneth Paltrows Goop.com lijkt met de site, eigen producten en een magazine een enorm kassucces te wordenBeeld Venturelli/Getty Images

Op de cover van de eerste printeditie van Goop draagt Gwyneth Paltrow alleen een slipje en ligt ze volledig in de klei. 'Earth to Gwyneth' is de enige covertekst, die getuigt van humor: een knipoog naar de zweverige inhoud. Het tijdschrift, dat vier keer per jaar zal verschijnen, wordt uitgegeven in samen­werking met Condé Nast (o.a. Vogue en Vanity Fair) en biedt Goopfans nog meer tips van de wellnessgoeroe.

Zoals een inkopper over de helende werking van kristallen, een stappengids voor het bereiden van de perfecte lunchbox, een interview met 'culinair therapeut' Jules Blaine Davis, beter bekend als de Kitchen Healer, en een verhaal over het vinden van je 'innerlijke seksgodin', geschreven door medewerkers van de website en Condé Nastredacteuren.

Paltrow doet ook een duit in het zakje, onder andere met ontboezemingen over de baten van earthing ('Als ik mijn schoenen uittrek en over gras wandel, voelt dat zó helend') tot haar favoriete littekenbehandeling: bijensteektherapie. 'De dokter steekt je met een bij alsof het een acupunctuurnaald is.' Gwyneth deed het onlangs nog op het litteken van haar keizersnee. 'Er zaten wat bobbeltjes in en die zijn inmiddels verdwenen,' schrijft ze.

Dat een Hollywoodster zo open is over haar lichaam en over wat ze eet, is zeldzaam en bewonderenswaardig, maar Paltrows eerlijkheid wordt haar niet door iedereen in dank afgenomen. Én mooi zijn (ook zonder make-up), én slank, én rijk, én beeldige kinderen hebben, én een goddelijke ex-man, én prachtige armen ('in het bijzonder gespierd in het cruciale bovenarmgebied' volgens Vogue US), en dan ook nog perfect geroosterde pompoenpuree of pizza van zelfgekneed deeg op tafel kunnen zetten en de goeroe uithangen: dat kan niet iedereen aan.

Star magazine publiceerde in april 2013 de resultaten van een lezersenquête waaruit bleek dat Paltrow zelfs de meest gehate celebrity is. Toen ze de scheiding van Coldplayzanger Chris Martin een jaar later óók nog (het zijn bij Paltrow veel 'óók nogs') 'bewuste ontkoppeling' ging noemen, groeide het haterskamp.

Akkefietje
Reden voor Vanity Fair-hoofdredacteur Graydon Carter een verhaal uit te zetten over Gwyneth als haat-liefdefenomeen. Toen Paltrow daar echter lucht van kreeg, mailde ze al haar beroemde vrienden dat ze rekende op hun support om nooit meer medewerking aan het blad te verlenen, waarop Carter van publicatie afzag. Ondanks dat akkefietje wordt Goop nu dus uitgegeven in samenwerking met Condé Nast.

Detail: notoir Gwynethhater Carter ging deze maand met pensioen. En Paltrows 'baby' is in fantastische handen, want Vogue-hoofd­redacteur Anna Wintour, tevens artistiek directeur van de uitgeverij, buigt zich over de inhoud van Goop, dat in een oplage van 250.000 exemplaren alleen in Amerika zal verschijnen. Maar het is uiteraard ook op goop.com te bestellen.

Omzet van 20 miljoen dollar
Er worden goede verkoopresultaten van het blad verwacht, want ondanks alle afgunst en recente ophef over sommige door Paltrow gepromote gezondheidsmethodes, die door artsen openlijk werden bekritiseerd, groeit Paltrows 'content and commerce company' als een gek. Ze begon goop.com in 2008 om haar gezonde, clean eating-inzichten te delen. Lezers konden zich gratis abonneren op haar wekelijkse nieuwsbrief en om mensen te overtuigen van haar eerlijke intenties ontbraken er de eerste jaren advertenties op de site.

Inmiddels is er een aardige balans gevonden tussen inhoud en commercie en is Goop uitgegroeid tot een 'community-driven lifestyle brand' met een eigen kleding- en cosmeticalijn, parfum en diverse boeken. Populair zijn ook Goops befaamde intieme ballen van jade voor optimale self-love. Geadviseerd wordt er een touwtje aan te maken van ongewaxt flosdraad. Dan is er ook nog Goop Wellness, een verzameling vitaminen, op de eerste verkoopdag goed voor 1 ton dollar.

In 2016 verdriedubbelde de omzet van haar imperium volgens thebusinessoffashion.com tot zo'n 20 miljoen dollar. Een woordvoerder van het bedrijf verwacht over 2017 wederom een verdriedubbeling. In juni organiseerde Paltrow haar eerste tweedaagse wellnessconferentie, 'In Goop Health'. Vorige week vrijdag opende ze de eerste Goop-winkel in Los Angeles' Brentwood Country Mart, en die eigen spa's komen er vast ook nog wel.

Voelt u bij al dit succes ook haatgevoelens opborrelen? Op vulture.com staat een handige gids: 'How not to hate Gwyneth Paltrow'.

Goop Beeld
GoopBeeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden