Plus Ten Slotte

Guus Verstraete (1947-2017): vakman die sterren liet stralen

André van Duin, Henny Huisman, Rudi Carrell, Willem Ruis, Jos Brink, Ron Brandsteder, Paul de Leeuw: bij de grote Nederlandse amusementsshows van de afgelopen veertig jaar zat Guus Verstraete vaak aan de knoppen.

Guus Verstraete in 2002 Beeld Jean-Pierre Jans

De vrijdag onverwacht op 69-jarige leeftijd overleden regisseur beschouwde een miljoenenpubliek als een groter compliment dan de lof van een collega of criticus.

Dat laatste had Verstraete gemeen met Joop van den Ende, de producent aan wiens hand hij in de jaren tachtig in de Studio's Aalsmeer tot grote bloei kwam. Van den Ende had de aandacht verlegd van het theater naar de televisie, en was vanuit Aalsmeer lange tijd de leverancier van alle grote kijkcijferhits op het gebied van het amusement. Verstraete hielp de producent diens grote droom te verwezenlijken.

Verstraete, zoon van de vermaarde toneelspeler Guus Verstraete senior, leek voorbestemd voor een leven aan het toneel. Er was een probleem: het in de familie zo ruim gezaaide acteertalent bleek uitgerekend in zijn genenpakket te ontbreken.

Op advies van zijn vader koos junior voor de televisie, waar hij begon als kabelsjouwer en camera-assistent en in 1968 zijn eerste klus als regisseur mocht uitvoeren, een show van de Avro rond Gert en Hermien Timmerman, waar de gevestigde regisseurs indertijd weinig trek in hadden.

Bassie en Adriaan
Eind jaren zeventig maakte Verstraete voor de Tros drie veelbekeken series voor de jeugd met Bassie en Adriaan. De regisseur verbrak daarna de samenwerking met het duo, daarmee aangevend dat ook televisie voor een groot publiek wat hem betreft een kwalitatieve ondergrens kent.

"Het werken met die mannen, het Nederlands dat er uit die monden kwam, ik kon er niet goed meer tegen," blikte hij later terug op deze periode. Daarna brak de tijd van de grote amusementsshows aan. Verstraete deed de regie van legendarisch geworden programma's als de Soundmixshow, de Honeymoonquiz, de Willem Ruis show en Wedden dat?

De regisseur bouwde een reputatie op als een man die monsterklussen in een ontspannen sfeer tot een goed einde kon brengen. Presentatoren liepen weg met Verstraete vanwege zijn vakmanschap, maar ook omdat alles erop gericht was de sterren te laten stralen, en niemand anders.

Verstraete bemoeide zich nadrukkelijk met alle aspecten van zijn programma's, inclusief de inhoudelijke voorbereidingen, en droeg zelfs ideeën voor shows aan. Hij kon het later moeilijk zetten dat de eindverantwoordelijkheid in de studio bij een eindredactie kwam te liggen.

Doorwerken
"Je moet als regisseur vanaf het prille begin in de denktank zitten, want jij bent toch degene die het in beeld zal moeten brengen," zei hij daar later in een interview over. "Ik hoor wel eens dat zo'n producent of eindredacteur ook in de regiekamer komt om aanwijzingen te geven. Tjongejonge, denk ik dan."

De veranderende omstandigheden weerhielden Verstraete er niet van te blijven doorwerken, ook na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. De man van musicalster Simone Kleinsma bleef de vaste regisseur van Paul de Leeuw.

Zijn uitgangspunt bleef: "de mensen het gevoel geven dat ze bij het programma aanwezig zijn, zodat ze misschien gaan denken: goh, daar zou ik de volgende keer ook wel bij willen zijn."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden