Grote Prijs van Nederland begeleidt winnaars

De Grote Prijs van Nederland wordt zaterdag uitgereikt in Paradiso en De Melkweg. Beeld
De Grote Prijs van Nederland wordt zaterdag uitgereikt in Paradiso en De Melkweg.

De Grote Prijs van Nederland wordt zaterdag uitgereikt in Paradiso en De Melkweg. Jarenlang deed steevast de grap de ronde dat je van de winnaar van De Grote Prijs van Nederland - het nationale concours voor rockbands - nadien nooit meer iets vernam. Sinds de wedstrijd zich tot meer popcategorieën heeft verbreed is dat echter veranderd. Recente winnaars als Lucky Fonz III, Roosbeef, Typhoon, Leine en Blaxtar bevolken weliswaar nog niet permanent de toppen van de hitlijsten, maar hebben volop aandacht in de media gekregen en zijn vaak op de podia te vinden.

Morgen vinden in Paradiso en De Melkweg de finales 2009 plaats in de vier categorieën: dance-producers, alternatieve rock, hiphop en singer-songwriter. Het is de 25ste finale sinds de Grote Prijs in 1983 met de groep Neel zijn eerste winnaar kreeg - twee jaar was er geen Grote Prijs. Een jubileumfeest met veel voormalige deelnemers in Paradiso is al aangekondigd voor maart.

Dat het concours na vele jaren sukkelen nu toch een aantal memorabele winnaars begint op te leveren, heeft volgens Grote Prijs-directeur Guno Oosterling te maken met een aantal organisatorische veranderingen die vijf jaar geleden zijn doorgevoerd. Ten eerste worden de kandidaten voor de kwartfinales niet meer via lokale popprijzen geselecteerd, maar tippen deskundige talentenscouts kandidaten voor de eindronden. Daarnaast volgt dezelfde jury de kandidaten tot aan de ­finale en wordt meer gelet op 'potentie' dan op het 'moment'.

Toch waren de succesvolle winnaars de afgelopen jaren allemaal singersongwriters en hiphoppers. In de categorie 'alternatieve rock' is er nog steeds niemand opgestaan die een serieus publiek weet te bereiken. De twee meest recente winnaars, Two Way Radio en Good Dog Happy Man, zijn er zelfs op geen enkele wijze in geslaagd om de anonimiteit te ontstijgen.

Oosterling: ''Het wedstrijdelement past helemaal bij hiphop. Daar heb je ook freestyle-battles. Singer-songwriters hebben ook weinig problemen met de competitie. Maar voor alternatieve rockbands is dat blijkbaar nog steeds ongewenst terrein, waardoor nogal wat interessante bands zich niet inschrijven. En je krijgt pas goede winnaars als je goede kandidaten hebt.''

Een andere ontwikkeling is dat de Grote Prijs-organisatie de winnaars niet langer hulpeloos in het diepe laat spartelen, maar ze een tijdlang met raad en daad blijft bijstaan. Zo werd Typhoon begeleid bij het sluiten van een goede platendeal. Anderen worden geholpen bij het opstellen van een carrièreplan.

Het hele muziekbedrijf is de afgelopen jaren op z'n kop gezet door de afnemende cd-verkoop, het toegenomen belang van concerten voor het inkomen van artiesten en de groeiende rol van internet. ''Het is natuurlijk nooit zo geweest dat slechte muzikanten door het winnen van de Grote Prijs plotseling goede muzikanten kunnen worden,'' zegt Oosterling. ''Maar goede muzikanten weten dat goede muziek niet genoeg is; dat media-aandacht belangrijker is dan ooit tevoren. En daar kan De Grote Prijs van Nederland bij helpen.'' (PETER BRUYN)

Website De Grote Prijs van Nederland

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden