Groen-Geile Boekie binnenkort ook met Cherso

DEN HAAG - Het grote succes van het programma Oh Oh Cherso heeft een stormloop op het Haagse woordenboek Ut Groen-Geile Boekie veroorzaakt. De humoristische taalgids is alleen al de afgelopen week 'vele honderden keren' over de toonbank gegaan, aldus uitgever Marnix Rueb vrijdag. 'Als het zo doorgaat, zijn we tegen de feestdagen aan een herdruk toe.'

Fans van Oh Oh Cherso kijken naar een projectie van de serie op het Haagse stadhuis. Foto ANP

Rueb, die ook de maker is van het boek, wil in de nieuwe druk zeker een hoofdstuk aan het taalgebruik van de hoofdrolspelers van het fenomeen Oh Oh Cherso gaan wijden. 'Zulke ambassadeurs van het Haags verdienen een ereplaats in Ut Groen-Geile Boekie.'

Van het Haagse woordenboek werden de afgelopen tien jaar meer dan 120.000 exemplaren verkocht. Het werk is absoluut niet alleen populair in de stad Den Haag, aldus Rueb. 'Ook vanuit de rest van het land is de vraag erg groot.'

Drank en seks
In het RTL5-programma Oh Oh Cherso worden acht Haagse jongeren gevolgd die uit hun dak gaan tijdens een vakantie in vakantieoord Chersonissos op het Griekse eiland Kreta. Hun belangrijkste bezigheden zijn drinken, praten en seks. De avonturen van onder anderen Barbie, Sterretje, Sniper, Jokertje en Matsoe Matsoe worden gevolgd door bijna 1,5 miljoen kijkers.

De Haagse jongeren zijn inmiddels ook de studio ingedoken voor een single. En er wordt al gesproken over een editie in de sneeuw.

Ut Groen-Geile Boekie werd in 1998 gelanceerd als Haagse tegenhanger van het Groene Boekje. De pocket brengt plat Haags in beeld aan de hand van stelregels en een woordenlijst. De eerste oplage was binnen twee dagen uitverkocht. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden