PlusFilmrecensie

Greta: verlangen naar verbinding in empathisch drama

Uit Greta.Beeld -

De bejaarde verpleger Pedro (Marco Nanini) worstelt met zijn identiteit, zijn veel jongere minnaar Jean (Robério Diógenes) wordt verdacht van doodslag en zijn transgender vriendin Daniela (Denise Weinberg) is doodziek maar kan geen bed op de vrouwenafdeling van het ziekenhuis krijgen. In claustrofobisch geschoten beelden worden de personages visueel van elkaar afgesneden, een verbeelding van de eenzaamheid, zowel van buiten als zelf opgelegd, die ze ­ervaren.

Het is geen verrassing dat thema’s van misdaad, seksualiteit en gender­identiteit elkaar doorkruisen. De Braziliaanse filmmaker Armando Praça baseerde zijn speelfilmdebuut op een toneelstuk waarin vooral gelachen werd om de personages, maar transformeerde de komedie tot een empathisch drama dat pijnlijk resoneert in het huidige Brazilië.

De film begint met Daniela, die met nierfalen naar het ziekenhuis wordt gebracht, maar geen bed krijgt toegewezen. Hoewel haar problemen een pakkende opener vormen, wordt haar verhaallijn nooit helemaal in de plot geïntegreerd. De relatie tussen Pedro en Jean, de misdadiger die Pedro uit het ziekenhuis mee naar huis smokkelt om zo een bed voor Daniela vrij te maken, brengt narratieve intrige.

“I want to be alone,” mompelt Pedro telkens tegen Jean. Hij citeert actrice Greta Garbo, die ‘iedereen kon krijgen maar het liefst alleen wilde zijn’. De naar liefde hunkerende Pedro lijkt het tegenovergestelde van de actrice, maar ziet in Greta zijn idool. Wat een vreemde obsessie lijkt, ontpopt zich uiteindelijk tot een diepere verwantschap.

Hoewel grote worstelingen de plot kleuren, worden deze op een intieme manier belicht. De dialoog is vaak minimaal. Het zijn de blikken tussen Pedro, Jean en Daniela die een smachtende oproep vormen naar verbinding.

Greta

Regie Armando Praça
Met Marco Nanini, Denise Weinberg, Gretta Star, Demick Lopes
Te zien in Het Ketelhuis

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden