PlusFilmrecensie

Greenland: niet die enge komeet maar de medemens is het grootste gevaar

Acteur Gerard Butler in de film Greenland.Beeld -

Een land in chaos, mensen die elkaar naar het leven staan, kinderen die van ouders worden gescheiden. Rampenfilm Greenland schurkt soms dicht tegen de recente realiteit aan. Is er nog wel behoefte aan het genre als de werkelijkheid al rampzalig is?

De rampenfilm had zijn eerste bloeitijd gedurende de Koude Oorlog, vaak refererend aan de maar al te reële nucleaire dreiging. Pas in de jaren negentig werd het genre het pure escapisme vol visuele bombast waar Roland Emmerich patent op heeft. Greenland grijpt, niet geheel succesvol, terug op die meer in realisme gewortelde rampenfilms.

De uitgebluste architect John (Gerard Butler) probeert zijn wankelende huwelijk te lijmen, terwijl een langsscherende komeet (weer eens) de aarde bedreigt. Uiteraard wijzigt die ruimterots op het laatste moment met destructieve gevolgen zijn koers, en het eerste brokstuk van Clarke slaat in tijdens het verjaardagsfeestje van Johns zoontje Nathan.

Johns gezin wordt geselecteerd om in een schuilplaats te worden ondergebracht. Maar de drie raken gescheiden en een groot deel van de film volgt de koortsachtige zoektocht naar elkaar in een maatschappij die haar decorum verliest in het zicht van de eindtijd. Niet de komeet maar de medemens vormt het grootste gevaar in een aantal oprecht verontrustende scènes.

In de tweede helft valt de film helaas terug in het bekende rampenfilmstramien. En zo behendig als John zijn pick-up tussen stilstaande auto’s en bomen slingert, zo matig weten regisseur Ric Roman Waugh en scenarist Chris Sparling daarbij de valkuilen van het genre te ontwijken.

Plotgaten en onwaarschijnlijk­heden wringen met het realisme en twijfel over de uitkomst van de film is er nooit. Zo hinkt Greenland op twee gedachten naar zijn einde. Niet rauw en onvoorspelbaar genoeg om echt angst aan te jagen en niet spectaculair genoeg om je aan te vergapen. 

Greenland

Regie Ric Roman Waugh
Met Gerard Butler, Morena Baccarin, Roger Dale Floyd
Te zien via Prime Video

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden