Plus

Grachtenpand als museum ingericht voor Mart Visser

Speciaal voor modeontwerper Mart Visser is een grachtenpand ingericht als museum. Met Beyond Context laat hij de hoogtepunten uit zijn werk zien.

Beeld Marco Okhuizen

Nieuwe dimensie

"Deze witte grote kop heb ik speciaal voor Beyond Context gemaakt. Hij is 3 meter hoog en gemaakt van honingraatkarton dat ik heb omwikkeld met draad. Daarna heb ik het materiaal getamponeerd met structuurverf zodat er hoogteverschillen ontstonden. Op die kop projecteer ik bewegende beelden van het gezicht van Rosita, een donkere dame die veel voor mij loopt."

"Zo ontstaat een nieuwe dimensie: een artwork met video eroverheen. Misschien wil ik wel verder met bewegend beeld. Ik heb steeds sterker het idee dat ik me aan het warm lopen ben voor iets groters. Wie weet een film. Als ik een show kan regisseren, moet ik ook het esthetische vermogen hebben om een film te maken. Tom Ford kan het ook. Ik moet dan wel de juiste vakmensen en adviseurs om mij heen verzamelen om mee samen te werken."

Beeld Marco Okhuizen

Lola

"Als we vroeger Amsterdam binnenreden, zag ik rechts bij de Utrechtsebrug een etaleerzaak. Ik ging daar vaak naartoe en stond er met mijn neus tegen het raam geplakt om te kijken naar de paspoppen en de daarop gedrapeerde stoffen. Ik was gefascineerd, wilde ook ontwerpen maken, met zo'n pop werken."

"Maar in die tijd - ik was 12 - bleek dat een duur item dat ik niet kon betalen. Daarom was de vondst van Lola zo'n mooie toevalstreffer. Ik heb haar gered uit een afvalcontainer bij een afgebrande textielzaak in ons dorp. Eigenlijk is ze redelijk misvormd en nogal luguber. Maar ik zal haar nooit wegdoen. Zij staat aan de basis. Door haar heb ik geleerd hoe het hoort, ze is een wezenlijk onderdeel van mij."

Beeld Marco Okhuizen

Modelmens

"De lichaamsmaten van mijn huismannequin Danielle vormen de basis van dit stuk koper. Met gipsverband heb ik haar borstpartij en taille afgegoten. En ook haar schouders en navel. Een koperslager heeft vervolgens uit één stuk rood koper dit prachtige borststuk geklopt. Ik heb het in de loop der jaren met verschillende stoffen bekleed."

"Het was destijds een experiment en weer een stap in de richting van wie ik nu ben: niet alleen een couturier die met stoffen werkt, maar steeds meer vormgever, ontwerper en kunstenaar. Het gaat alle kanten op. Ik werk vaker met rare materialen. Bouwafval, gaas, drijfhout, ijzer en koper of combinaties daarvan. Niet alleen in mijn kunstwerken komen deze elementen terug, maar ook in de hoeden van mijn coutureshow."

Beeld Marco Okhuizen

Volumineus

"Mijn moeder (CDA-Kamerlid Marry Visser-van Doorn, overleden in 2009, red.) was een van mijn grootste fans en had een goede collectie van mij in de kast. Ik denk zeker zo'n veertig à vijftig outfits. Voor haar maakte ik deze jas met veel volume, die onderdeel was van mijn Winter cruise north-collectie uit 1995."

"Ze zat in Balkenende 1 en speciaal voor haar inauguratie maakte ik een prachtig paars pak waarin ze de eed aflegde. Ik heb enorm veel verdriet om haar dood gehad, maar tegelijkertijd weet ik nu: ik leer leven met verlies. Ze is een heel mooie, dierbare herinnering en ze was enorm trots geweest op deze expositie. Mijn vader is opnieuw getrouwd en ik heb de bruidsjurk voor zijn vrouw gemaakt. Ik gun het ieder die zijn meest dierbare verliest een nieuw leven te beginnen."

Beeld Marco Okhuizen

Portrettengalerij

"Deze werkjes maakte ik in 2012. Het zijn ­uitprobeersels die laten zien hoe gedifferentieerd ik een kop kan neerzetten. Ik heb ­gebruikgemaakt van uiteenlopende technieken. Heel verfijnd, grof, ontzettend vervaagd, met reliëf, vlak. En ook hier verschillende materialen. Van hout tot karton."

"Al tijdens mijn opleiding ben ik begonnen met het tekenen van die koppen, ik heb er duizenden gemaakt. Waarom ik nooit verder ben gegaan naar romp of armen en benen weet ik eigenlijk niet. Ik ben trots dat mijn werk in grote collecties zit. In die van Jan en Monique des Bouvrie bijvoorbeeld, en in die van designer Marcel Wolterinck. Ik was ook verrast dat er een groot werk van mij in de ontvangsthal van Joop en Janine van den Endes theater in Madrid hangt. Een eer."

Beeld Marco Okhuizen

Halsband

"In 1991 werkte ik voor Anne Klein in New York en liep ik stage bij Koos van den Akker. Op straat vond ik een kluwen fluweelkoord in nachtblauw, mijn favoriete kleur. Ik bevestigde er staal aan, bewerkte het tot een soort talisman die in verschillende verschijningsvormen terechtkwam in mijn eerste shows. Als halsband, ketting, riem."

"Ik putte er kracht uit, tot ik er na vijf jaar achter kwam: hé, ik ben hem vergeten te verwerken in de show. Het was blijkbaar goed, ik had hem niet langer nodig. New York was leerzaam en inspirerend, de stad heeft me gevormd. Maar ik heb me er, als jonge jongen zonder geld, behoorlijk eenzaam gevoeld. Ook omdat de aidsepidemie op zijn hoogtepunt was. Elke maand was er wel een begrafenis in de scene."

Beeld Marco Okhuizen

Mart Visser

Geboren
10 juli 1968 in ­Sleeuwijk

1993
Debuteert met zijn haute couture, presenteert om het jaar een collectie

2003
Eerste collectie con­fectiekleding; ontwerpt ook schoenen, tassen, brillen en bedrijfskleding

Partner
Job van Dooren

Beyond Context is te zien van 17/10 tot en met 19/11.
Adres: Herengracht 541.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden