'Grachten zonder auto's'

De Amsterdamse grachten moeten autovrij worden. Op de parkeerplaatsen kunnen stalletjes, terrassen of tuintjes komen. De kwaliteit van de grachten zal 'fenomenaal' toenemen.

Beeld anp

Dat zegt Maarten Hajer, hoogleraar bestuur en beleid aan de Universiteit van Amsterdam en directeur van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) dat de regering adviseert. Dit jaar bestaan de Amsterdamse grachten vierhonderd jaar.

Amsterdam maakt nooit een keus, zegt Hajer. 'Op de grachten is een concurrentiestrijd tussen verschillende verkeersstromen. Het autoverkeer zit het langzame verkeer in de weg. De stressfactor beperkt de belevingswaarde van de grachten.'

Autoloze grachten zullen meer toeristen lokken, maar Amsterdam wordt geen museum, denkt Hajer. 'Ook Amsterdammers zullen de grachten meer gebruiken. Op bepaalde tijden moet bevoorraad worden.'

De Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad (VVAB) is voor autoloze grachten, zegt Dingeman Coumou. 'Dat zal de beleving en het zicht op de grachten verbeteren. Meer toeristen is goed voor de economie.'

Ook de VVAB is niet bang dat het centrum verandert in een museum. 'Doe eerst maar eens iets tegen de verpretparkisering van de binnenstad. Er is te veel goedkoop vermaak als lawaaiboten en bierfietsen.'

Lees vandaag meer in Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden