Plus Interview

Goudsmid Orit Elhanati: ‘Mijn sieraden overstijgen tijd’

Orit Elhanati verovert de wereld met unieke sieraden in haar eigen gemengde goudkleur. Een lang proces van smelten, hameren, koesteren en een beetje magie. Soms duurt het zes maanden voor een ring af is. 

Orit Elhanati. Beeld Pernille Ringsing

Jarenlang werkte Orit Elhanati (47) als stylist in de beautyindustrie, maar zeven jaar geleden besloot ze haar hart te volgen en haar interesse in ‘making the right shapes’ om te zetten in sieraden. Op de goudsmidopleiding in haar woonplaats Kopenhagen wisten ze echter niet wat ze met haar aan moesten. Haar leraren waren zelfs geïrriteerd dat zij, een stronteigenwijze volwassen vrouw met kind, een felbegeerde plek bezette die ook naar een twintiger met talent had kunnen gaan.

Maar Orit Elhanati kón zich er gewoonweg niet toe zetten de moderne, geometrische, gepolijste sieraden te maken waartoe ze tijdens lessen opdracht kreeg. Uiteindelijk werd ze naar Mihir gestuurd, een Joodse goudsmit op leeftijd die zich opofferde.

“Hij was noord, ik zuid, we waren het nooit met elkaar eens, maar in drie jaar tijd hebben we een hechte vriendschap opgebouwd. Uiteindelijk was hij zelfs trots op me.”

Conceptwinkel Storm Fashion in Kopenhagen kocht haar eindexamencollectie op, inmiddels heeft Elhanati een atelier met een team van tien man, en wereldwijd twintig verkooppunten, waaronder in Londen, Parijs, Dubai, New York en Oslo. Israël nog niet, maar dat staat als dochter van een Deense moeder en Israëlische vader die al haar zomers in Tel Aviv doorbrengt, hoog op de verlanglijst.

“Het voelt als iets heel groots om daar mijn vlag te planten, dat vereist een pr-strategie waaraan ik momenteel werk.”

Aan de slag met een hamer

Amsterdam heeft ze in ieder geval al in the pocket. Vorige week was Elhanati in de Oude Spiegelstraat voor de lancering van haar sieradenlijn bij Rika Studios. Een select groepje stylisten en modellen boog zich boven de winkel bewonderend over de unieke, handgemaakte stuks, alvorens ze zich beneden tegoed deden aan de zabaione met een stukje goudblad van Cuisine Carine.

De aantrekkingskracht van Elhanati’s sieraden zit ’m in de organische vintagelook, het discrete gebruik van stenen en soms diamanten, en ook de kleur van het goud. Een oude man – “zijn naam blijft geheim” – smelt sieraden voor haar, waarbij hij verschillende kleuren mengt, et voilà: de eigen Elhanatiblend.

“De positie van outsider werd de motor die me drijft,” zegt Elhanati. “Ik blijf mezelf uitdagen qua denken en technieken. Alles is begonnen met de Palma Tag-ring, ik verwarmde het goud, het begon te druppen, ik bevroor het en vond mijn handschrift. Ik geloof niet in perfectie, ik wil dat het goud zo sterk is dat het een verhaal vertelt zonder dat daar diamanten of stenen voor nodig zijn.”

Veel inspiratie haalt ze uit de natuur. “Maar ik háát het als een blad eruitziet als een blad, mijn sieraden hebben meer een sculpturaal gevoel.”

Ze toont de zogeheten Mountainring, op het eerste oog een ruw klompje goud, maar schijn bedriegt.

“Ik begin altijd met veel goud, ga daarna schrapen, laat er wederom goud op druipen, ga met een hamer aan de slag, leg de ring weg, begin er later weer aan, zo kan het wel een half jaar duren eer ik de perfecte balans in vorm heb gevonden. Daarna draag ik de ring een maand lang, want het ontwerp kan absolutely stunning lijken maar is misschien niet comfortabel. Het is een lang proces, er is niets trendy’s aan. Mijn sieraden overstijgen tijd.”

Het gele goud dat ze gebruikt heeft een directie connectie met het Midden-Oosten. Elhanati creëert verhalen die gaan over de straten van Jeruzalem, het pad naar de Dode Zee, de textuur van de woestijn. “Iets zonder verhaal maken zou insanely boring zijn!”

Zegelring met een malachiet uit Ethiopië en diamanten. Beeld Orit Elhanati

Zo ontstond haar Drawncollectie na een trip met haar dochter (ze heeft drie kinderen) naar haar favoriete eiland Milos. De schoonheid van de zee-egels die ze er vonden probeerde ze uit te drukken door een ‘amberachtige look’ te combineren met oranje diamanten, die volgens haar ‘een oma en opa-gevoel’ hebben.

Orit Elhanati komt uit een zeer grote Joodse familie, waarvan de meeste leden in Tel Aviv wonen. “Mijn grootouders zijn Grieks en tijdens de oorlog van Thessaloniki naar Petah Tikva geëmigreerd. Ik herinner me de avonden daar nog goed – met de hele familie wandelend door de buurt, de geuren, de rode aarde, het synthetisch gekleurde snoepgoed.”

Ook de zomers in Tel Aviv hebben een onuitwisbare indruk op haar gemaakt, theedrinkend op de veranda met oma en haar vriendinnen, allen ‘druipend van het goud’. “Te veel sieraden tegelijk,” zegt ze lachend. “Ik mix die herinneringen graag met het elegante Scandinavische minimalisme.”

Het Chanelgevoel

Ze komt nog vaak in Tel Aviv. “Er hangt daar een energie die me compleet maakt. Ik logeer er bij familie in Ra’anana. Overdag zijn we te vinden op het strand van Neve Tzedek, ’s avonds in Old Jaffa. Ik slenter graag door de oude straten van Kerem HaTeimanim, waar zich ook mijn favoriete hummustentje bevindt, Abu-Hazan. Als het op is gaan ze dicht, dat kan ’s middags zijn, maar ook midden in de nacht.”

Nog even terug naar een ring uit haar laatste collectie die blijft fascineren. Een zegelring voorzien van een malachiet uit Ethiopië, een groen steen die door Indianen gebruikt werd voor bescherming en om geesten te verjagen.

Oorbel. Beeld Orit Elhanati

Elhanati: “In de jaren zeventig zag je ’m veel in combinatie met zilver, niet mijn ding, maar in een geelgouden setting wordt hij magisch.”

De zegelring heeft een stoer maar ook enigszins volks imago. Zij gaf de ring daarentegen een ‘Chanelgevoel’ met kleine diamanten die bijna geheel verborgen liggen in het goud. Je moet het maar durven.

Elhanati: “Ik hoop dat mensen ernaar kijken en denken: I háve to own it. Maar eerlijk, soms kijk ik naar een ontwerp en denk: óók als ik de enige ben die dit gaat snappen, is het oké.”

Armband. Beeld Orit Elhanati
Ketting. Beeld Orit Elhanati
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden