Plus Expositie

Goddelijke vrouwen in het licht, van de Duitse Eva Räder

'Sibillen’, noemt Eva Räder haar vrouwen. Beeld galerie dudokdegroot

Nudes heet de nieuwe serie van de Duitse schilder Eva Räder. De meeste dames zijn inderdaad naakt. Er is onder andere een nude with sunset, een nude in heat, een nude with mask and flowers en een nude sitting by the water – de titels vertellen exact wat er op de kleine, fijne doekjes is te zien.

Räder (Ochsenhausen, 1978) studeerde aan de kunstacademie in Berlijn, waar ze les kreeg van grootheden als Georg Baselitz en Daniel Richter; van 2006 tot 2008 doorliep ze De Ateliers in Amsterdam. Haar schilderijen zijn sindsdien op allerlei plekken in de wereld tentoongesteld. Nudes is haar eerste tentoonstelling bij galerie dudokdegroot.

Wat opvalt aan haar nieuwste serie, is dat de schilderijen lichter zijn dan haar eerdere werk. In alle opzichten. Ze bevatten minder bruin en rood, maar zachtere, koudere kleuren. De portretten zijn minder complex en doorwerkt, en het lijkt alsof er minder verf is gebruikt.

Politieke bijbedoeling

Misschien heeft het ermee te maken dat Räder ze niet op een ezel schilderde, maar op de vloer, voorovergebogen over het doek. Daardoor had ze minder afstand, maar meer controle. Zelf vergelijkt Räder haar werkwijze met die van een monnik: het meeste werk deed ze vooraf, door goed na te denken over wat ze wilde maken; het schilderen zelf ging vrij snel.

Ze schilderde eerst de achtergronden en liet de doeken dan een tijd links liggen. Ze zocht op internet naar beklijvende foto’s van vrouwen en schilderde vervolgens de dames op de voorgrond. Intuïtief en los. Virtuoos en persoonlijk. ‘Sibillen’ noemt Räder ze; goddelijke vrouwen, die in control zijn, bewust. Een politieke bijbedoeling heeft ze er niet mee, alhoewel het onderwerp dezer dagen natuurlijk wel veelbesproken is.

Op een van de mooiste doekjes zit een jonge vrouw en profil; ze is even zelfbewust als sensueel. Haar lange haren zijn net zo blauw als de rudimentaire poef waarop ze zit – de rechter­bovenhoek is met een aantal kordate kwast­streken ook blauw gemaakt. De rechterarm van de vrouw strijkt door haar haar, de linker ligt op haar blote been. Voor haar ‘zweeft’ een aantal vruchten in een vlak met tal van zachtwitte streken en geelgradaties.

Nude with cherry pear and watermelon, heet het werk natuurlijk – ondanks het bescheiden formaat knalt het van de wand. Maar als je dan weer buiten staat, vraag je je toch af: hoe zijn die vruchten daar terechtgekomen?

Nudes

Eva Räder
Waar
galerie dudokdegroot, Tweede Laurierdwarsstraat 1-3
Te zien t/m 16/11

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden