PlusGallery Viewer

Gijs Stork en Angelo Tromp: ‘Elk moment vrije tijd naar de galerie’

Wat vinden kunstkopers mooi? Waar kopen ze kunst, en vooral: wat kopen ze? Gijs Stork (curator, 55 jaar) en Angelo Tromp (cultureel beleidsmaker, 43 jaar) beslissen altijd samen wat ze verwerven.

Jan Hoek, Machette Driver (2017), galerie Ron Mandos.Beeld Gallery Viewer

Wat betekent kunst voor jullie?

“Kunst is overal, 24/7. Al tijdens onze studies kunstgeschiedenis aan de UvA en cultuurbeleid aan de Erasmus Universiteit is alles – banen en projecten – gerelateerd aan de kunsten, en aan de crossovers tussen kunst, design, mode en heritage.”

Hebben jullie kunst van huis uit meegekregen?

Stork: “Ik heb met mijn ouders en grootouders altijd klassieke en hedendaagse tentoonstellingen op vakanties bezocht, maar ook bijvoorbeeld de Documenta.”

Tromp: “Ik ben opgegroeid tussen Aruba en Nederland en van jongs af aan blootgesteld aan de kunsten, door de werkzaamheden van mijn ouders in de politiek – mijn vader was directeur van het ministerie van Cultuur op het eiland en mijn moeder minister van Financiën.”

Waar halen jullie je informatie over het wel en wee in de kunstwereld vandaan?

“Via uitnodigingen per e-mail, maar ook via Facebook en Instagram. Daarnaast natuurlijk kranten en kunsttijdschriften, en er komen nog steeds best veel uitnodigingen via de traditionele post. Bovendien werken we samen met veel kunstenaars, die zijn ook bronnen van informatie.”

Waar bekijken jullie het liefste kunst?

“We proberen in al onze vrije tijd, soms onuitputtelijk, zo veel mogelijk te zien: elk moment naast onze werkzaamheden is gereserveerd voor galeriebezoek, Art Rotterdam, Tefaf, Unseen, musea door heel Nederland. Overal waar we voor werk of vakantie zijn, bezoeken we musea, galeries en internationale kunstbeurzen: Art Basel, maar ook het vaste ritme van de Biënnale van Venetie, Salone del Mobile in Milaan, Documenta en Manifesta.”

Hoe vaak per jaar kopen jullie kunst?

“Er zit geen regelmaat in ons aankoopbeleid; opeens is er een werk dat we willen hebben en dan moet je kijken of het financieel haalbaar is. Een kunstwerk is een kunstwerk, dus het maakt voor ons niet veel uit of het een uniek werk is of werk in oplage – als het ons maar aanspreekt.”

En waar kopen jullie dan: in de galerie, op een kunstbeurs, op een veiling of online?

“We kopen werk bij de kunstenaar, op de open dagen van een academie, bij galeries of op een beurs, echter nooit online. We willen het werk echt gezien en ervaren hebben.”

Is het belangrijk dat jullie het eens zijn over een aankoop?

“We beslissen altijd samen. Het is niet zo moeilijk, juist omdat we zo veel samen zien, is het snel duidelijk wat we allebei willen verwerven.”

Is er een galerie waar jullie een speciale band mee hebben?

“Gek genoeg lopen we altijd een vast rondje: Upstream, Ron Mandos, ­Stig­­ter Van Doesburg, Wouter van Leeuwen, Martin van Zomeren, ­Althuis Hofland, Annet Gelink, Fons Welters.”

Als jullie een onbeperkt budget hadden, van wie zouden jullie dan een werk aankopen?

“Een grote installatie van Danh Vo, een muur met veel foto’s van Wolfgang Tillmans, een kamer van Carlos Amorales, een installatie van Elmgreen & Dragset en natuurlijk een performance van Tino Sehgal!”

Wie zijn jullie favoriete kunstenaars?

“Navid Nuur verrast ons steeds weer door zijn diepte-onderzoek naar materiaal en vorm, en zijn zoektocht naar abstractie en essentie.”

“De Brat Pack – Juliaan Andeweg, Daniel van Straalen en Bob Eikelboom – volgen we omdat wij het gevoel hebben dat zij het hedendaagse een andere invulling geven.”

“We zijn onder de indruk van het diverse en inclusieve geëngageerde werk van iemand als Jan Hoek, van wie we recent werk zagen in de tentoonstelling Now Look Here.”

Een langere versie lezen of zelf kunst kopen? www.galleryviewer.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden