Plus Albumrecensie

Giants of all sizes is Elbows beste album sinds 2011

De problemen van nu zijn het nieuwe album van Elbow binnengedrongen. Daarmee maakt de Britse band zijn beste album sinds 2011. 

Zocht je als organisator van een popfestival een aanjager van het saamhorigheidsgevoel, dan was de oplossing lang eenvoudig: boek Elbow. Op elk nieuw album leverde de Britse band van knuffelbeerfrontman Guy Garvey wel een paar stemmige songs waarbij je je vrienden fijn in de armen kon vallen.

Het onlangs verschenen Giants of all Sizes is wat dat betreft een trendbreuk. ‘All together now,’ kondigt Garvey op openingssong Dexter & Sinister nog wel aan, maar er volgt geen gezellige samenzang, maar een omineus pingelende pianosolo.

Elbow klinkt niet langer verzoenend, maar bezorgd. Alsof de repetities van de band niet meer in de buurtpub, maar in het debathuis plaatsvonden. De problemen van nu zijn de muziek binnengedrongen. Garvey becommentarieert de brexit en de brand in het Londense flat­gebouw Grenfell Tower. ‘How do you keep your eyes ablaze in these faith-free, hope-free, charity-free days?’

De muziek past zich aan de inhoud aan. De instrumentatie is minder warm, gejaagder, maar juist daardoor extra tot luisteren nopend. Misschien had de band het zichzelf de afgelopen jaren iets te behaaglijk gemaakt, in zijn vertrouwde groef. Met het dreunende White Noise White Heat als meeslepend hoogtepunt, maakte Elbow zijn beste album sinds Build a Rocket Boys! uit 2011.

POP

Elbow - Giants of all sizes

(Polydor Records)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden