PlusAlbumrecensie

Geslaagd droomproject van violiste Rosanne Philippens

null Beeld

Een van de schaarse prettige bijkomstigheden van de voor musici meestal zo ellendige lockdowns was dat ze in alle rust en zonder agendastress konden werken aan gedroomde projecten. Voor violiste Rosanne Philippens was dat een registratie van Joseph Haydns vioolconcerten en van Stravinsky’s Divertimento in een bewerking voor een ensemble van strijkers. Stravinsky schreef de suite uit het ballet Le baiser de la fée, oorspronkelijk voor viool en piano.

Philippens speelt de muziek met grote voortvarendheid, bezieling en hoorbaar plezier, met precies de juiste hoeveelheid zoete azijn die de stukken hun bijzondere en eeuwig frisse aantrekkingskracht, scherpte en opwinding geven. Ze wordt begeleid door The Vondel Strings, een ensemble van bevriende musici, van wie de meesten net als Philippens studeerden bij Coosje Wijzenbeek, aan wier nagedachtenis het album is opgedragen. Het orkestje dankt zijn naam aan het huis in de Vondelstraat van violiste Vera Beths en cellist Anner Bijlsma, dat onder strijkerstudenten ‘De Vondel’ werd genoemd.

Philippens eert Bijlsma door in het eerste deel van Haydns Vioolconcert nr. 1 in C de cadens te spelen die de cellomeester bedacht. In Vioolconcert nr. 4 speelt ze een volledig overtuigende cadens van eigen hand, een voorbeeld dat andere violisten zouden moeten durven volgen.

Klassiek

Rosanne Philippens, The Vondel Strings
Haydn, Stravinsky
(Channel Classics)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden