Plus

Gerrit Rietveld Academie is tijdelijk museum: 'Wanna enter?'

Voor de jaarlijkse graduation show is de Gerrit Rietveld Academie ­veranderd in een tijdelijk museum; de hoeveelheid kunstwerken en ­presentaties in beide gebouwen is weer enorm.

Het werk van de Deense Marie Larsen: Een roze slaapkamer Beeld Jan Pieter Ekker

"You wanna enter?" vraagt de jonge vrouw die pal naast de deur op de grond zit een tikje verbaasd. Ja, ik wil naar binnen. Een spoor van waarschuwingen heeft me linea recta naar lokaal 118 geleid: "Wij hebben verschillende veiligheidsmaatregelen genomen, maar wees voorzichtig als u een pindakaasallergie heeft."

De ramen naar de belendende lokalen zijn dichtgesmeerd met pindakaas - de geur is adembenemend. ­Onder de dichtgesmeerde ramen hangen wandkleden met kinderlijk ingekleurde grappige gezichten.

Ze zijn gemaakt door de 24-jarige Amerikaanse Sophie Serber. Toen ze een tijdje geleden een hersenschudding had, mocht ze haar hoofd niet gebruiken en kocht ze een kleurboek bij een Deensupermarkt. Van de ingekleurde gezichten liet ze wandkleden maken. Die deden haar denken aan de Italiaanse renaissanceschilder Fra Angelico. En de monochrone pindakaasvlakken? Ingewikkeld verhaal, maar de donkere zijn gemaakt met pindakaas van Albert Heijn, de lichte met zelfgemaakte pindakaas.

Buiten het kunstwereldje
De hypnotiserende stream of consciousness komt uit een boek van haar moeder, en is door Serber zelf ingesproken en vervolgens verhaspeld met de computer. Wat het te betekenen heeft? Dat mag iedereen zelf bedenken, maar intrigerend en tot in de puntjes verzorgd is het zeker.

Sophie Serber studeert af in de richting beeldende kunst, een van de veertien afstudeerrichtingen aan de Gerrit Rietveld Academie.

Bij de opening van de afstudeertentoonstelling kreeg ze nuttig advies van 'criticus, curator en museuminnovator' Valentijn Bijvanck. "Als je iets wil zeggen, gebruik dan een taal die de mensen verstaan," hield hij de studenten voor. "Wees aardig voor je publiek; richt je ook tot vreemden en mensen buiten het kunstwereldje. En gebruik de juiste wapens als je wilt vechten."

In het academiegebouw, dat in de steigers staat, tonen studenten de vrucht van vier jaar noeste arbeid. Sommige ruimtes zien eruit alsof de werkmannen ook binnen hebben huisgehouden.

Maar er zijn meer dan genoeg prettig prikkelende uitzonderingen, in alle disciplines. Zo creëerde de Franse Nathan Favot een Brechtiaans theaterstuk gebaseerd op zijn research over Roemenië, maakte de Duitse Elfi Seidel een geluidswerk met de klanken van 42 merels uit alle hoeken van de wereld en maakte de Nederlandse Emma Walch een buste die om de zoveel tijd opzwelt, waardoor je oog als vanzelf op de tekst op het T-shirt valt: Imnotuglybutmybeautyisatotalonlinecreation.

De Deense Marie Larsen richtte een meisjesslaapkamer in. Alles is er roze, behalve de komkommers die keurig geordend in een bovenste lade liggen. Het onopgemaakte bed doet denken aan dat van Tracey Emin, de komkommers hebben echter niet alleen een seksuele connotatie maar staan ook voor lege beloftes van calorieloze groenten en cosmeticaproducten.

Atlas van de hele aarde
Ook het fraaie werk van Annabelle Binnerts doet een licht neurotische inborst vermoeden. De Beeld en Taal-studente maakte een atlas van de gehele aarde, waarin alleen de namen van de landen, zeeën en plaatsen op de exacte plek staan vermeld, pagina na pagina. Prachtig ambachtelijk, poëtisch en zeer precies.

Graduation show Gerrit Rietveld Academie. T/m 9 juli, Fred. Roeskestraat 96

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.