Gerenoveerde Koningssloep straalt, maar wel met kleurverschil hier en daar

Bij het Scheepvaartmuseum is de koningssloep na lange tijd weer te bewonderen. Te midden van lovende reacties klonk er echter ook kritiek. De sloep zou niet goed gerestaureerd zijn.

Wat Willem-Alexander met de sloep gaat doen is nog niet bekendBeeld Pim Hendriksen, Scheepvaartmuseum

Na een afwezigheid van ruim acht jaar is de koningssloep sinds vorige week weer voor het publiek te bewonderen. Restauratie was volgens Elizabeth Spits, conservator bij het Scheepvaartmuseum, pure noodzaak. 'Alleen al om ervoor te zorgen dat de sloep niet uit elkaar zou vallen,' vertelt Spits.

De werkzaamheden concentreerden zich vooral op de vergulde beeldengroep die de bekroning van de boeg vormt. 'Zeegod Neptunus bleek na röntgenfoto-onderzoek allerlei schroeven in zijn schouders te hebben,' zegt Spits. 'Dat is gebeurd voordat wij hem kregen in 1983, in een poging het hout bij elkaar te houden.' Daarnaast vertoonden Neptunus en zijn consorten scheurtjes in het bladgoud, vetvlekken en een doffe kleur. 'Sinds wij hem kregen, is er niks meer aan gedaan.'

De gehele romp kreeg daarnaast een witte verflaag, de gouden leeuwen werden opgefrist en de roeiriemen werden vervangen. Tot zover de restauratie. De rest van het budget, grotendeels verzorgd door de Bankgiro Loterij, werd bijvoorbeeld gespendeerd aan de bouw van het schiphuis, waar de sloep nu in tentoongesteld is.

Alhoewel bij binnenkomst in het schiphuis vooral 'wauw', 'prachtig' en 'goed gelukt' van bezoekers klinkt, bleek niet iedereen even enthousiast over het afgeleverde werk. Afgelopen maandag besloot Jan Coens, jachtschilder van beroep, na het zien van de sloep op hoge poten een brief te schrijven naar de Volkskrant. Kleurverschillen in het bladgoud, slecht aangesloten schilderwerk, de zij-ornamenten die volledig onbetast bleven. 'Broddelwerk' noemde Coens het. Elizabeth Spits benadrukt in haar reactie daarop: 'Onze intentie was nooit om de hele sloep een complete make-over te geven. Je moet niet alle imperfecties willen verwijderen. Vergelijk het met de Nachtwacht. Die schilder je toch ook niet over? Dit is onze Nachtwacht.'

De kleurverschillen in het bladgoud waren volgens Spits onvermijdelijk. 'Dat valt niet te dupliceren. Door de lichtval kunnen kleuren op elke plek bovendien verschillen. Er is gewoon perfect vakwerk afgeleverd. Alles is er precies zo uit komen te zien als we voor ogen hadden. We stelden onszelf van tevoren drie doelen: de sloep moest weer toonbaar, vaarklaar en houdbaar worden. Daar zijn we simpelweg in geslaagd,' aldus de conservator.

Herinrichting
Dat de koningssloep ruim acht jaar uit de running is geweest, is overigens te wijten aan een herinrichting van het museum. Er was lange tijd geen plaats voor het topstuk. De restauratie zelf nam ongeveer anderhalf jaar in beslag, met enkele tussenpauzes.

De laatste keer dat de koninklijke familie de sloep gebruikte was in 1962, bij het zilveren huwelijksfeest van Juliana en Bernhard. Beatrix koos er in haar regeringsjaren voor om de boot in de steigers te laten. Wat koning Willem-Alexander van plan is nu de sloep weer kan varen, is niet bekend. Elizabeth Spits wacht naar eigen zeggen vol spanning af. 'Hij is meer dan welkom om de koningssloep weer te gebruiken. Het is een prachtige, eeuwenoude traditie, die het verdient om in stand gehouden te worden.'

Beeld Pim Hendriksen, Scheepvaartmuseum
Beeld Pim Hendriksen, Scheepvaartmuseum
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden