Plus Gallery Viewer

Gerben Willers: ‘Kunst is een essentieel onderdeel van de samenleving’

Wat vinden kunstliefhebbers mooi? Waar kopen ze kunst en vooral: wat kopen ze? Gerben Willers, artistiek directeur van kunstcentrum Roodkapje in Rotterdam, koopt vaak werk van jonge makers.

Evelyn Taocheng Wang, Four Seasons: Spring, 2014, 230 x 290 x 20 cm. Beeld Fons Welters

Wat betekent kunst voor u?

“Kunst en cultuur dragen transitie in zich. Ze ontwikkelen nieuwe vormen en talen waarmee we de wereld beschouwen. Kunst is een essentieel onderdeel van de samenleving.”

Kreeg u kunst van huis uit mee?

“Mijn beide ouders zijn basisschool­leraar en tijdens de zomervakanties hebben we veel kathedralen, musea en historische steden bezocht. Nog steeds gaan mijn vader en ik regel­matig op pad, naar een museum of een Hollywoodfilm.”

Waar haalt u uw informatie over de kunstwereld vandaan?

“Ik spreek veel met collega’s en kunstenaars. Verder bezoek ik een hoop tentoonstellingen. Mousse Magazine is mijn favoriete kunsttijdschrift. Online kijk ik vaak op Art Viewer en Contemporary Art Daily.”

Waar bekijkt u het liefste kunst?

“Ik ga het liefste naar kunstinstellingen, kleine initiatieven en ateliers. Initiatieven zoals Peach of Rib, in Rotterdam, zijn interessant. CBK Zuidoost in Amsterdam is ook een van mijn favoriete plekken om te bezoeken.”

Hoe vaak per jaar koopt u kunst?

“Ik denk dat ik twee unieke werken per jaar koop. Mijn laatste aanschaf was een schilderij van Rinella Alfonso, tijdens de afstudeertentoon­stelling van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Verder koop ik af en toe edities van internationale kunstenaars, zo’n drie à vier per jaar.”

En waar koopt u dan: in de galerie, op een beurs, op een veiling of online?

“Voor professionals in de non-profitsector geldt de ongeschreven regel dat je geen werk koopt van de kunstenaars met wie je werkt, om belangenverstrengeling te voorkomen. Het komt er dus op neer dat ik het vaakst werk koop van jonge makers.”

Is het belangrijk dat u en uw partner het altijd eens zijn over een aankoop?

“Clementine bemoeit zich er niet mee. Beter: ik laat haar er een beetje buiten, want ze wordt soms boos. Het kwaadst was ze toen ik een keer (‘Verrassing!’) een werk van Rafaël Rozendaal – foto Selfportrait with tattoo on Sunset Blvd – boven de eet­tafel had opgehangen. Ze was woedend.”

Is er een galerie waar u een speciale band mee heeft?

“Bij Galerie Van Gelder zijn ze enorm gastvrij, maar ze schenken er een Lidlwijn… Chateau van Gelder, en die is maar net binnen te houden. Dit soort spaarzaamheid heeft ze een mooie collectie unieke werken en multiples opgeleverd. Ellen de Bruijne heeft een ijzersterk programma. Ik heb bewondering voor haar grote loyaliteit aan de zeer uiteenlopende artistieke praktijken van de kunstenaars met wie ze werkt.”

Als u een onbeperkt budget had, van wie zou u dan een werk aankopen?

“Dan zou ik een werk van Willem de Kooning aanschaffen en aan de ­Collectie Nederland doneren. Ik zou ook heel graag een grote installatie met video van Erik van Lieshout willen hebben.”

Wie zijn uw favoriete kunstenaars?

“Evelyn Taocheng Wang bevraagt de wijze waarop we het concept identiteit vormgeven en hoe identiteit in relatie staat tot verschillende culturen en persoonlijke geschiedenis.”

“Salim Bayri vervlecht grootse Europese en Noord-Afrikaanse verhalen met actuele thema’s als migratie, vervreemding, het leven in meerdere culturen.”

“Amalia Pica: haar werk Islands uit 2006 is een klassieker die ik me altijd voor de geest kan halen.”

Een langere versie lezen of zelf kunst ­kopen? www.galleryviewer.com

Gerben Willers foto door Adam Patterson Beeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden