PlusExpositie

Gerard Prent maakt ruimte zichtbaar: spannend en levend

Gerard Prent staat bekend als ‘de mussenschilder’. Hij maakt vierkante, monochrome doeken met in het midden zo’n onooglijk bruin vogeltje. 

Gerard Prent heeft een voorkeur voor complementerende kleuren.Beeld Gerard Prent

Prent kwam tot zijn onderwerp toen hij in het begin van deze eeuw door Artis liep op zoek naar inspiratie en zijn oog viel op het meest alledaagse en minst pretentieuze van alle dieren. Een lange reeks doeken volgde.

De mussenschilderijen waren en zijn een commercieel succesnummer. Aantrekkelijk is de herkenbaarheid, maar ook de underdogachtige kwetsbaarheid van dat kleine wezen in dat relatief grote kleurvlak. Maar de essentie zit juist niet in het onderwerp en dat zie je als je de tentoonstelling The Spirit of Everything bezoekt en helemaal naar achteren loopt, waar een recent mussenschilderij hangt. Natuurlijk, die vogel is goed neergezet, precies genoeg veegjes bruin, wit en zwart, maar aan de achtergrond heeft de schilder veel meer tijd en moeite besteed. Die is egaal grijs, neutraler kan haast niet, maar de kwaststreken geven de verfhuid reliëf en beweging. De ruimte is ongedefinieerd, maar zeker niet plat en zo levendig dat je er visueel een tijdje in kunt verblijven.

Geheugensteuntje

De galeriehouder heeft de mus opgehangen bij wijze van geheugensteuntje. Prent was immers een paar jaar van de Nederlandse kunstradar verdwenen en bezoekers zouden hem misschien vergeten kunnen zijn. De rest van het getoonde werk, de eigenlijke tentoonstelling, is veel minder figuratief. De schilderijen zijn weliswaar gebaseerd op foto’s van bloemenperken en bosschages, maar die zijn zelden als zodanig te herkennen en doen er eigenlijk ook niet toe. Hier leidt niets af van Prents eigenlijke missie: een ruimte zichtbaar maken door hem te vullen, maar met zo weinig mogelijk schilderkunstige middelen. Dit keer niet door de grijze achtergrond zelf uit te diepen, maar juist de voorstelling erop.

The Spirit of Everything

Gerard Prent
Waar Galerie Roger Katwijk, Prinsengracht 737
Te zien t/m 27/6

Je ziet dat de kunstenaar ermee worstelt en niet teruggrijpt op kunstgrepen of trucjes. Prent heeft een voorkeur voor complementerende, beschaafde kleuren – licht citroengeel naast auberginepaars bijvoorbeeld – en soms balanceert hij op de rand van het decoratieve. Maar dan zie je de kwast weer aarzelen, een beetje bibberen, en keert de spanning terug.

Soms neemt Prent radicale beslissingen. Bij een wolk van kleurige ­watten die diagonaal door het beeld loopt, ontbrak blijkbaar iets. En dus verschijnen er plots lijnen in de vlakken en plaatst hij linksboven een wit wolkje met een echo van blauw en rood, neergekwast met redelijk abrupte horizontale en ­verticale bewegingen. Zacht en ruw tegelijk, maar net genoeg om het universum binnen het doek in balans te brengen.

beeld galerierubriek Gerard Prent - Classic V-100X100-2020Beeld Gerard Prent
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden