Plus Cabaretrecensie

Gerard Cox druist in tegen de de modieuze moraliteit van 2019

Gerard Cox is nog steeds een podiumpersoonlijkheid met een boodschap, al is die boodschap wat ouderwets. 

Gerard Cox Beeld Marco De Swart

Natuurlijk zingt Gerard Cox (79) ’T is weer voorbij die mooie zomer in zijn solovoorstelling De grote grijze belofte. Het liedje uit 1973 was een hit, maar tevens steen des aanstoots voor menig linkse cabaretier (en dito publiek). ‘Artistieke uitverkoop’ noemde collega Ivo de Wijs het. Het zat Cox nooit lekker en op het podium blikt de Rotterdammer mokkend terug op die jaren, waarin hij als leproos binnen de geëngageerde vaderlandse kleinkunst gold.

Brommen is een gemoedstoestand die Cox als geen ander verheft tot humor. Ook in zijn show klaagt hij – indachtig zijn personage Jaap Kooiman in de tv-serie Toen was geluk heel gewoon – over van alles en nog wat. Over de in zijn optiek belachelijk omzichtige omgangsvormen van de moderne tijd, waarin we ‘veel moeten en veel niet mogen’, gender (’Dat vreselijke Amerikaanse woord’), verondersteld racisme, verboden homograppen, #Metoo, zittend plassen, zwart of roetveeg… Cox voelt zich in dit tijdsgewricht de last man standing.

Zijn gemopper moet niet al te serieus worden genomen. Niet voor niets bedient Cox zich in zijn betoog vaak van grappen – melig of lekker verkeerd geestig – alsof hij met de ongedwongen lach die lastige, eigentijdse mores wil bezweren.

Een mooi moment van zelfreflectie is het voorlezen van de brief die hij van zijn vriend Robert Long kreeg, twee maanden voor diens overlijden in 2006. Die waarschuwt Cox geen ‘knorrige zuipschuit’ te worden, want dan is hij ‘sneller geïrriteerd en minder geïnteresseerd’.

Hoogtepunt is zonder meer de vertolking van Ballade van het wonderorgel van Jaap van de Merwe over het bombardement op Rotterdam in mei 1940. Het nummer past naadloos in zijn trip down memory lane, waarbij overleden collega’s als Frans Halsema en Adèle Bloemendaal hem vergezellen: ‘Elke avond een lekker stukje joggen, en de doden joggen mee’.

Gerard Cox is, zoveel jaar ouder, nog altijd een podiumpersoonlijkheid die wel degelijk wat te melden heeft. Al druist die boodschap tegen de modieuze moraliteit van 2019 in.

De grote grijze belofte

Door Gerard Cox
Gezien 24/11 Theater aan de Schie
Te zien Schouwburg Amstelveen, 26/11 Kleine Komedie 6/1

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden