Plus

George Kooymans ontroert op de onverwachte zwanenzang van Golden Earring

Een echt afscheid van Nederlands grootste rockband is vanwege de ALS-diagnose van George Kooymans niet meer mogelijk, maar dankzij de registratie van het – wat later zou blijken – laatste concert krijgt de goudomrande carrière van de Golden Earring toch nog een slotakkoord.

Stefan Raatgever
null Beeld

Eigenlijk gold het concert dat de Golden Earring op 16 november 2019 in de Rotterdamse Ahoy zou geven als een reguliere stop in de agenda. Omdat de band het 50-jarig bestaan van de meest succesvolle bezetting, tegen z’n gewoonte in, groots had gevierd met onder meer een show in de Ziggo Dome, zou het concert in Ahoy niet worden opgenomen of uitgebracht.

Het liep allemaal heel anders. Een jaar later – corona had de activiteiten van de band tot die tijd lamgelegd – vertelde George Kooymans over de diagnose die hij had ontvangen. Spierziekte ALS maakt hem het gitaarspelen onmogelijk en dat betekende het bruuske einde van Nederlands grootste rockband.

De zwanenzang van de band had, zo moeten de vier zich toen hebben gerealiseerd, al geklonken. De Ahoyshow was het laatste concert van de Golden Earring ooit. Het is aan beeldregisseur Marcel de Vré te danken dat die toch bewaard is gebleven. De Vré was in Ahoy verantwoordelijk voor de livevideo’s, getoond op het grote scherm boven het podium. Normaal gesproken zijn die beelden bedoeld voor eenmalig gebruik, maar De Vré besloot zijn materiaal na afloop te bewaren.

Eeuwig jonge zeventigers

Het is een beslissing van pophistorisch belang. Een echt afscheid van de Earring is vanwege de progressieve ziekte van Kooymans niet meer mogelijk, maar dankzij de registratie You Know We Love You krijgt de goudomrande carrière van de Earring toch nog een slotakkoord. Het concert verschijnt als dvd en als regulier livealbum.

Hoewel niet het beste optreden dat de band in de herfst van zijn loopbaan gaf, toont de Earring zich die novemberavond in Ahoy gretig als een stel jonge honden. ‘Een los avondje’ had de band voor ogen, zo vertelde bassist Rinus Gerritsen recent. Mede daardoor komen ook minder bekende songs als Liquid Soul (met Bertus Borgers op saxofoon), Legalize Telepathy en Say When op de setlijst terecht.

Als opener kiest de band Don’t Stop the Show uit 1979. Een motto dat de groep eeuwig jonge zeventigers op het lijf was geschreven. Dat de show uiteindelijk toch zou eindigen, leek lang onvoorstelbaar. Als Barry Hay met een stevige versie van Going to the Run een hommage brengt aan de overleden Keith Emerson, geloof je zomaar even dat zo’n lot de vier Earrings nooit zal treffen.

Drumexplosie

Hetzelfde zou je willen denken als Kooymans een ontroerende versie van ballad Hold Me Now zingt. Hij was de tweede stem van de Earring, maar wist altijd meer emotie in zijn stem te leggen dan Hay, die tot het einde de stoere, knauwende rockfrontman bleef.

In het slot zit uiteraard Radar Love, dat dankzij extensief drumwerk van Cesar Zuiderwijk wordt opgerekt tot een monumentaal rockepos van 16 minuten. De evergreen transformeert zo tot een vrije muzikale oefening zoals geen band die op de moderne podia nog uitvoert. Instrumentale solo’s zijn museumwerk geworden, maar wie de gitaar van Kooymans na Zuiderwijks drumexplosie hoort binnenronken vraagt zich af waarom eigenlijk.

Het is fijn dat de Earring zijn eigen museale collectie nog een keer opgepoetst en wel in de vitrines heeft kunnen zetten.

ROCK

Golden Earring
You Know We Love You (Live Ahoy 2019)
(Red Bullet)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden