PlusKunstrecensie

Genadeloos theaterbeest laat publiek ademloos achter

Theatermaker Stephanie Louwrier in onewomanshow Show must go on. Beeld Bart Grietens
Theatermaker Stephanie Louwrier in onewomanshow Show must go on.Beeld Bart Grietens

De vriend van Stephanie Louwrier zei het bijna tussen neus en lippen door: moet jij het op het podium niet eens over je alcoholprobleem hebben? Protest, natuurlijk. Het is niet dat de wodka op het nachtkastje stond, ze dronk nooit alleen en sloeg ook heus weleens een dag over. Maar als de fles eenmaal open was, kreeg Louwrier hem inderdaad met geen mogelijkheid meer dicht.

Show must go on is geen gevoelig verhaal over de wederopstanding van een verslaafde, ook al is Louwrier sinds februari clean. Het is eerder de verbeelding van haar relatie met ‘het monster.’ Dat herkenbare verlangen om aan jezelf te ontsnappen, kritische stemmetjes het zwijgen op te leggen en elke rem te saboteren. Ze speelt het monster fantastisch. In doodsnood herinnert hij Louwrier aan alle legendarische nachten. Aan alle keren dat hij haar zijn lef leende.

Het is een kwetsbare voorstelling, maar verstilde momenten zijn zeldzaam. Veel vaker overschreeuwt Louwrier zich met heel veel branie om daar vervolgens zelf commentaar op te leveren. Waarom speelt ze haar coach bij Kick Your Habits als een onzekere, rare vrouw? Waarom zingt ze een nummer als Ik moet poepen op de liftjongen, terwijl ze de waarheid zou vertellen over de redenen van haar drankgebruik? Maar ook: doet die waarheid er eigenlijk wel toe?

Show must go on is een minuut of tien te lang en legt te veel uit. Jammer, maar niet onoverkomelijk. Louwrier is een genadeloos theaterbeest, dat volledig samensmelt met de krachtige, bombastische vorm en het publiek ademloos achterlaat. Als ze een voetballer was, zou je zeggen: voor zo’n speler ga je naar het stadion.

Show must go on

Door Stephanie Louwrier
Regie Casper Vanderputte