Plus Filmrecensie

Gemini Man met Will Smith is een suffe bedoening

In Gemini Man wordt Will Smith digitaal verjongd. Dat maakt het niet meer dan een simpel huurmoordscenario met veel meer opwinding. 

Will Smith in Gemini Man Beeld Ben Rosenstein

In Gemini Man krijgt huurmoordenaar Will Smith het aan de stok met een dertig jaar jongere Will Smith, die zich eveneens in het omleggen van doelwitten bekwaamd heeft. De film is door regisseur Ang Lee opgenomen met 120 beeldjes per seconde en wordt in de meeste bioscopen vertoond in een 3D-projectie die 60 beeldjes per seconde weergeeft.

Het levert een haarscherp en loepzuiver beeld van de twee Smiths op, zodat we goed kunnen zien dat de digitaal verjongde Smith niet op de Fresh Prince uit de jaren negentig lijkt. Maar het ontbreekt de synthetische Smith aan de bezieling en twinkeling die de acteur tot een ster maakten.

De digitale verjonging is niet nieuw: in de Marvelfilms wordt de techniek al een paar jaar toegepast in flashbacks en prequels zoals Captain Marvel, waarin Samuel L. Jackson een verjongde hoofdrol speelde. De haarscherpe opnametechniek is ook niet nieuw: Ang Lee gebruikte de HFR-fotografie (High Frame Rate) eerder voor zijn oorlogsdrama Billy Lynn’s Long Halftime Walk (2016). Toch wordt er bij Gemini Man een punt van gemaakt: komt dat zien mensen, Smith vs. Smith in vernieuwend spektakel!

Was het maar waar. Het filmscenario stamt uit 1997. Toen was het ge­geven van de huurmoordenaar die met pensioen wil maar dat niet mag allang een actiefilmcliché. Dat er een kloon aan te pas komt maakt het idee niet wezenlijk anders: er wordt op twee continenten over en weer geschoten, hard gerend en harder gereden en af en toe is er een explosie. In loepzuiver 3D, zodat we alle brokken en scherven goed zien rondvliegen.

John Wick had die franje niet nodig om met een simpel huurmoordscenario veel meer opwinding (en twee vervolgen) te genereren. Gemini Man is een suffe bedoening.

Gemini Man

Regie Ang Lee
Met Will Smith, Mary Elizabeth Winstead, Clive Owen
Te zien in Arena, City, De Munt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden