PlusCabaretrecensie

Gekkebekkenfabriek Sandifort maakt alles wat woke is belachelijk, maar blijft hangen in de clichés

Martine Sandifort in haar nieuwe cabaretshow Namasteetjes Beeld Bob Bronshoff
Martine Sandifort in haar nieuwe cabaretshow NamasteetjesBeeld Bob Bronshoff

Na vier cabaretprogramma’s met Remko Vrijdag staat Martine Sandifort, die eerder een duo vormde met Alex Klaasen, nu alleen op het podium. Hoewel ‘alleen’ de lading niet helemaal dekt. Ze heeft een wagonlading typetjes bij zich, van wie een flink aantal werkzaam is als mental coach. Het zijn vaak labiele figuren, die anderen helpen om hun eigen onzekerheid te verhullen. Zo voert ze een dame op die zich moet verweren als het publiek haar holle uitspraken beantwoordt met nuchtere vragen.

In korte intermezzo’s laat Sandifort persoonlijke demonen doorschemeren. Stiekem zou ze misschien best willen geloven in het jeukjargon van zulke coaches. Het zou voor houvast zorgen. Dat persoonlijke randje had een stuk dikker mogen zijn. In de voorstellingen die Sandifort met Vrijdag maakte, broeide er bijna continu een prettige spanning tussen de maffe personages en de acteurs. Die stapten regelmatig uit hun rol en bleken dan zelf ook gemankeerd.

Nagelsalon

Dit programma is toch vooral een gekkebekkenfabriek. Daarbij lijkt Sandifort alles wat woke is onderuit te willen schoffelen. Ze haalt haar beroemde spastische vrouw weer van stal en speelt verder onder meer iemand met het syndroom van Down en een Aziatische vrouw in een nagelsalon. Sandifort weet best hoe gevoelig zulke imitaties tegenwoordig liggen en benoemt dat ook. Bij de vorige opvoering liep zogenaamd het voltallige publiek weg. Behálve de groepen die ze nadeed. Oftewel: het klagen over stereotypen gebeurt vooral door mensen die zich moreel superieur wanen.

Misschien is dat waar. Maar misschien komt het Sandifort stiekem wel goed uit om dat te denken. Het blijkt in ieder geval een prima excuus om wat clichés te recyclen. Als je die Aziatische vrouw haar imaginaire klant laat verwennen met een ‘happy end’ staat het water in de creatieve bron behoorlijk laag. Namasteetjes is dan ook niet zozeer aanstootgevend, als wel teleurstellend belegen.

CABARET

Namasteetjes

Door Martine Sandifort
Regie Leonie van der Klein
Gezien DeLaMar Theater, 17 november
Nog te zien 17/12 De Meervaart, 16/3 Schouwburg Amstelveen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden