Plus

Geert Lap 1951-2017: Een leven gewijd aan keramiek

Nieuw werk maakte hij al een paar jaar niet meer. Dat was het gevolg van de alzheimer waaraan Geert Lap (1951, Venlo) woensdag overleed. Maar dat betekent niet dat zijn werk in de vergetelheid was geraakt.

Laps werk geldt als hoogtepunt in de geometrisch-abstracte keramiekBeeld -

Laps oeuvre geldt als hoogtepunt in de geometrisch-abstracte keramiek. Op veilingen wordt voor zijn vazen een meervoud van de richtprijs betaald.

Anderhalf jaar geleden nog had hij met Christie van der Haak een dubbeltentoonstelling bij design­galerie Vivid. En in de onlangs vernieuwde vaste opstelling van het in keramiek gespecialiseerde Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch neemt Laps werk een ereplaats in.

Op zeventienjarige leeftijd dacht Lap sieradenmaker te worden. De aanschaf van een keramiekoven zette hem op een ander spoor. Dat werd bestendigd door zijn verhuizing in 1976 naar Amsterdam, waar hij de rest van zijn leven zou blijven wonen en werken.

Constructivistisch werk
Op de Rietveld Academie kwam hij onder de vleugels van keramiekvernieuwer Jan van der Vaart. Die maakte school met streng constructivistisch werk. Decoratie was een doodzonde: dat tastte het monumentale karakter maar aan.

Lap voerde het gedachtegoed van zijn leermeester door tot het uiterste. Zijn cilindrische vormen, gemaakt met de hand op een klassiek potten­bakkerswiel, maar zo glad en perfect egaal dat ze industrieel aandoen, zijn gereduceerd tot hun absolute minimum.

Zijn combinaties van kegels, bollen en staven zijn uitgevoerd in monochrome, heldere kleuren of ­aardetinten. Ze ogen als vazen, kommen of schalen, maar met functionaliteit had Lap weinig op. Het zijn sculpturen die er toevallig uitzien als gebruiksvoorwerpen.

Porselein
In zijn beginjaren werkte Lap in porselein. Maar dat materiaal, zeker zo flinterdun als hij het draaide, krimpt ongelijk tijdens het bakken en dat zinde de perfectionistische kunstenaar niet. Hij stapte over op steviger steengoed, dat hem in staat stelde om nog scherpere vormen te maken. De ontkalkte sliblaag die hij als huid aanbracht, vermengde hij met pigment. Daardoor ontstond een egale, matte kleur.

Lap bleef experimenteren - zo verbleef hij in 1996 nog drie maanden in het Europees Keramisch Werkcentrum - maar hij zou deze methode de rest van zijn carrière trouw blijven. Het leverde even elegante als robuuste vormen op, verzadigd van kleur. Ze ademen de onderkoelde perfectie van consequent doorgevoerd minimalisme.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden