PlusBlikvangers

Geel en zwart gaan heel goed samen op de Wolk aan de Orteliuskade

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden? Deze keer: Zonder titel (Wolk).

Beeld Nosh Neneh

Boven op het transformatorhuisje op de hoek van de Orteliuskade en de Jan Evertsenstraat is een schuine stalen vorm aangebracht met acht ronde gaten. Het werk is verdeeld in twee gele en twee zwarte vlakken.

De gemeente Amsterdam hanteert voor dit kunstwerk de titel Wolk, maar die heeft de kunstenaar er nooit aan gegeven. Han Schuil: “Het was een opdracht van het Amsterdams Fonds voor de Kunst en er werd toen wel over de wolk gesproken, maar ik dacht: dat is een werktiteltje. Toen er een kaart gepubliceerd werd, stond het ineens zwart op wit, maar dat had ik zelf nooit bedacht.”

De kunstenaar begon zijn werken pas vanaf 2008 titels te geven.

Schuil (1958) begrijpt de associatie en er zit ook wel iets van een wolk in, maar zelf dacht hij bij het maken meer aan een boksbeugel. “Ongeveer dertig jaar geleden had ik al eens houtdruk gemaakt waarin de vorm van een boksbeugel letterlijk voorkwam.”

Hij maakte destijds het winnende ontwerp voor een markeerpunt voor de toegang tot De Baarsjes en de route naar het Rembrandt­park. Hij bedacht dat op deze locatie het bestaande transformatorhuisje een perfecte sokkel kon worden voor een kunstwerk dat zo zichtbaar werd vanaf de hoger gelegen rijweg. “Ik dacht: dat gaan ze nooit toestaan, met alle bureaucratische regels in de stad. Maar wonder boven wonder gingen ze akkoord en een paar maanden later was het gereed.”

In de jaren tachtig maakte Han Schuil furore met schilderijen op aluminium die gekenmerkt werden door knallende kleuren, kraakheldere vormen en herkenbare motieven. In zijn werk wemelt het van de grafische symbolen als ­pictogrammen, pijlen, plus- en mintekens.

Het werk aan de Orteliuskade is bedoeld voor publiek dat langsrijdt. Daarom heeft het eenvoudige, harde vormen en een opvallende kleurschakering. “Ik was toen erg met die kleuren bezig en dan wordt dat een soort tijdelijke verslaving. Geel en zwart gaan gewoon heel goed samen. De combinatie wordt veel gebruikt in reclames, hij doet het ook goed in voetbalshirts. Het is een optimaal contrast.”

Het knallende kleureffect is door vuil en ­graffiti nu helaas veel minder geworden.

Ooit zei Schuil dat hij met zijn schilderijen streeft naar een beeld met de intensiteit van een Vlaamse primitief en de impact van een verkeersbord. Die uitspraak werd later vaak aangehaald en volgens de kunstenaar meestal verkeerd begrepen. “Iedereen dacht daardoor dat ik verkeersborden schilder. Dat is helemaal niet zo, maar ik moet toegeven dat het in dit geval wel gevaarlijk dichtbij komt.”

Zonder titel (Wolk)

Sinds 2003
Kunstenaar Han Schuil
Waar Orteliuskade

Beeld Jet de Nies
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden